Recensie Techno

Superieure mixplaat van Trentemøller verbindt existentialistische jarenzestigmuziek aan kille postpunk (vier sterren)

Albumhoes Harbour Boat Trips: Copenhagen Vol. 2 Beeld Trentemøller

In zijn eigen werk laat de Deen Trentemøller horen waar zijn muzikale inspiratie vandaan komt en welke reis hij in de pop heeft afgelegd. Trentemøller groeide op in de jaren tachtig en dus bij de sombere, maar tegelijk ook best behaaglijke postpunk van Joy Division, The Cure en Cocteau Twins.

Op de mixplaat Harbour Boat Trips Vol. 2: Copenhagen zeilt de Deense technoprins door de havens van zijn woonplaats, bij een soundtrack van machtige en ijskoude muziek die hem heeft gevormd. Maar de geijkte plaatjes uit de jaren tachtig ontbreken – dat zou te gemakkelijk zijn geweest. Trentemøller kiest voor minder bekend werk van bands als A Place to Bury Strangers, van wiens gezwollen nummer Never Come Back hij meteen maar een gave remix heeft gemaakt. Alsof het nummer door schuivende metalen platen wordt verkruimeld. Mooi zijn ook de nummers van bands die overduidelijk door Trentemøller zijn beïnvloed, zoals Tropic of Cancer, die in de track Children of a Lesser God ook zo’n fijne verbintenis legt tussen koele techno en postpunk. Of de cover die Trentemøller zelf maakte van Neil Youngs Transformer Man.

Maar echt bijzonder wordt deze superieure mixplaat als ineens een nummer uit de jaren zestig als Naked When You Come van The Lollipops opduikt. Die existentialistische track krijgt door de mistroostige omgeving waarin hij is geplaatst ineens net zo’n aura als de kille doommuziek uit de jaren tachtig en daarna. Wat kan liedjes in een volgorde zetten toch kunstzinnig zijn.

Trentemøller: Harbour Boat Trips Vol. 2: CopenhagenHFN Music/ NEWS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.