Column Film volgens Bor Beekman

Superheldenmoeheid lijkt nog lang niet te zijn ingetreden in blockbusterland

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

Er komt een moment waarop de superheldenfilm zal sterven. Dat voorspelde Steven Spielberg drie jaar geleden, in gesprek met The Associated Press. ‘Er komt een dag waarop deze mythologische verhalen vervangen worden vervangen door een ander genre, iets waar een jonge filmmaker mogelijk nu al op broedt.’

Spielberg, die met Jaws (1975) het blockbustertijdperk inleidde en decennia lang beter dan wie ook aanvoelde wat het grote publiek graag zag, wordt dit jaar 73. Zal hij de Hollywoodpensionering van Spider-Man, de Hulk en aanverwante schepsels nog meemaken?

We pakken de cijfers erbij, van deze week.

In China bracht Avengers: Endgame ruim honderd miljoen dollar op aan de kassa, in één dag.

Zowel in India als Maleisië crashten boekingswebsites vanwege de enorme belangstelling.

In Noord-Amerika en Canada brak Avengers:Endgame voorverkooprecords; de film draait er in meer zalen dan elke andere film ooit. Na het eerste weekend zou er zo al een wereldwijde recette van een krappe miljard dollar kunnen worden vergaard, schatten marktanalisten. Ter vergelijking: de film waarmee de Marvel-lappendeken eenentwintig titels geleden aftrapte, Iron Man (2008), bracht gedurende de hele bioscoopcyclus ‘slechts’ 585 miljoen dollar op. 

Vorige week beleefden Amerikaanse bioscopen een desastreus paasweekend – niemand durfde z’n nieuwe film vlak voor de superheldenkolos uit te brengen. Uiteraard betreft het begrip endgame (eindspel) uit de titel slechts een minipauze: het gros van die Avengers is alweer geboekt voor nieuwe bioscoopavonturen. Spider-Man mag eerst, daarna volgt kungfu-held Shang-Chi, het eerste Chinese soloavontuur. Voor 2020, 2021 en 2022 staan ook al Marvel-titels op de releaseladder, al wil de studio nog niet verklappen welke precies.

Grote vraag: gaat Avengers: Endgame nu James Camerons tien jaar oude Avatar (2,8 miljard dollar) aflossen als meest lucratieve film ooit? Zakenblad Forbes acht het mogelijk, maar gokt erop dat de superhelden vooralsnog enkel nummer twee Titanic (2,2 miljard) passeren; dat andere kassucces van Cameron. Of de ‘Avengers-fatigue’ rap wil intreden, sneerde Cameron (64) nog bij de release van Avengers: Trinity (2018). ‘Niet dat ik niet van die films houd. Maar er vallen meer verhalen te vertellen dan die over familieloze mannen met een hormonaal defect, die twee uur lang de dood verachten en steden in puin slaan. Ik bedoel, kom op.’

Z’n lezing van het superheldengenre werd weggehoond door de Avengers-fans. Cameron zou bang zijn. Want die heeft zelf twee nieuwe peperdure Avatar-speelfilms klaarstaan (te zien in 2021 en 2022), en schreef scenario’s voor nog twee avonturen over de na’vi bewoners van planeet Pandora. Wat als z’n blauwe 3D-fantasie-indianen straks uit de mode zijn, en niemand komt kijken?

Gevraagd naar de toekomst na de Avengers, meldde Disney en Marvel-baas Bob Iger dat z’n studio de rechten bezit op nóg zevenduizend ongebruikte superhelden uit de strips. Het klonk als een dreigement. Ooit zullen ze heus opgebruikt zijn, die superhelden. Maar eerst enteren ze Titanic. En moet Avatar vrezen voor genocide.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden