Super Mario is klaar voor een nieuw avontuur - op de iPhone

Super Mario, 's werelds bekendste game-icoon, is aan het grootste avontuur uit zijn 35-jarige carrière begonnen. Hij begeeft zich voor het eerst buiten het vertrouwde Nintendo-universum met een game die voorlopig alleen op de iPhone is te spelen.

Videogameontwerper Shigeru Miyamoto bij de presentatie van Super Mario Run voor de iPhone. Beeld afp

Super Mario maakte zijn buitelingen sinds 1981 alleen op spelcomputers van Nintendo, zoals de Game Boy, GameCube, de DS, en Wii. De loodgieter, die in de meer dan 200 games waarin hij figureerde nooit een lekkende kraan repareerde, is de voornaamste reden voor veel fans om elke keer weer een nieuw speldoosje te kopen. Nintendo neemt dus een gok. Gaat Super Mario Run de Japanse gamesmaker via de iPhone helpen aan nieuwe klanten voor zijn 3DS of Wii U? Of jaagt het de trouwe fans juist weg?

Helemaal een terra incognita is de smartphone niet voor Nintendo. Na lang wikken en wegen, en onder zware druk van zijn aandeelhouders, besloot het bedrijf in 2015 om games uit te brengen voor iPhones en Android-telefoons. Het kondigde meteen aan dat er vijf titels zouden verschijnen tot maart 2017.

Het eerste Nintendo-product voor smartphones dat afgelopen maart uitkwam is niet zozeer een game, als wel een sociaal netwerk. Met Miitomo creëren gebruikers een avatar, een figuurtje dat in tekstballonnen met vrienden kletst. Miitomo werd in de maand na de introductie door 10 miljoen mensen gedownload.

Een ander voorproefje van wat zijn games op smartphones kunnen losmaken, kregen Nintendo en de buitenwereld met de komst van Pokémon Go afgelopen zomer. Het spel liet miljoenen op straat, in parken, openbare gebouwen en op onverwachte plekken jagen op fantasiebeestjes. Pokémon Go werd een mondiaal fenomeen.

Prijzig

De game werd rond het half miljard keer gedownload en leverde in twee maanden bijna 400 miljoen euro op. Nintendo zag maar een deel van het geld: het is dan wel mede-eigenaar van het merk Pokémon, het spel werd op de markt gebracht door Niantic, een Amerikaans bedrijf dat ooit tot de stal van Google behoorde, tot het werd verzelfstandigd. In september bleek bijna 80 procent van de spelers al weer te zijn afgehaakt.

Super Mario Run wordt in dat opzicht pas echt een lakmoesproef. De held van de game is bekender dan Pokémon. Ook bij oudere generaties, die het spel misschien uit nostalgische overwegingen zullen downloaden. Super Mario Run is een prijzige aanschaf in een zee van smartphonegames die consumenten gratis of voor een habbekrats kunnen downloaden uit Apple's iTunes App Store. Om alle niveaus te kunnen spelen moet de speler 9,99 euro dokken.

Van de opbrengst van apps verdwijnt doorgaans een derde in de zakken van Apple. Hoe dat met Super Mario Run zit, is niet bekend. Apple wist bij Nintendo een periode af te dwingen waarin Mario alleen over iPhone-schermen raast. Misschien staat daar een andere verdeelsleutel tegenover. Wanneer Super Mario's herkenningstune ook op Android-toestellen zal klinken, weten ze alleen in Cupertino en Kyoto.

Super Mario in een winkel in Tokyo. Beeld afp

Super Mario Run: fantastisch én vaker vertoond

Super Mario doet in zijn eerste game voor een smartphone wat de mascotte van Nintendo al 35 jaar doet: rennen, springen, stuiteren, klauteren, munten verzamelen, tegenstanders platstampen, groeien en krimpen. Super Mario Run is wat gamers een platformer noemen, een spel waarbij een figuurtje zich van (doorgaans) links naar rechts rennend een weg zoekt over een parcours vol valkuilen en hindernissen, gehinderd door talloze tegenliggers en de onvermijdelijke eindbazen - de opponenten die het einde markeren van een level (hoofdstuk).

Super Mario Run is een vrolijke game, waarbij de actie begeleid wordt met aanstekelijke, simpele deuntjes en Mario's bekende vreugdekreetjes ('Let's-A-go'), uitgesproken door zijn vaste stemacteur, de inmiddels 61-jarige Amerikaan Charles Martinet.

Super Mario Run is dus veel van het bekende zelfde, en niet alleen voor de fans van Mario-spellen. De App Store van Apple telt tienduizenden platformspellen, met vaak exact dezelfde spelmechanismen. Dus wat maakt Super Mario Run anders? Voor zijn fans is daar de andere bediening. Op een Nintendo 3DS en de Wii U van de Japanse gamesmaker loods je Mario met een baaierd aan knoppen door de wereld. Op de iPhone heb je aan een duim, vinger of twee genoeg. Eén tikje en Mario springt in de lucht. Een tikje iets langer aanhouden en Mario springt hoger. Voor gamers die Nintendo-spelcomputers tot nu toe hebben versmaad is er eindelijk de mogelijkheid om Mario te spelen op een smartphone. Succes verzekerd. Maar hoe groot dat succes zal uitpakken weet niemand.

Tien dingen die je vast niet wist over Super Mario

1. Super Mario had bij zijn geboorte in 1981, in de game Donkey Kong, aanvankelijk een andere naam: Mr. Video en daarna Jumpman.
2. Tot november 1990 droeg Super Mario een rode overall en een blauw hemd. Daarna wisselden die kleuren.
3. Naast een officiële bioscoopfilm, uitgebracht in 1983, met Bob Hoskins als Super Mario verschenen ook twee pornoparodieën: Super Hornio Brothers en Super Hornio Brothers 2.
4. Super Mario werd ontworpen door de Japanner Shigeru Miyamoto, omdat Nintendo niet de rechten kreeg om de stripfiguur Popeye te laten opdraven in de game Donkey Kong.
5. Super Mario was aanvankelijk een timmerman van beroep.
6. De games met Mario worden al 35 jaar gemaakt door een vast team van ongeveer twintig mensen rond Miyamoto.
7. Chain Chomps, de geketende kogels die happende bewegingen maken in de Mario-spellen, zijn gebaseerd op een jeugdtrauma van bedenker Miyamoto. Hij werd ooit aangevallen door een hond, die aan een ketting bleek vast te zitten.
8. Nintendo heeft pas in 2015 toegegeven dat zijn mascotte is vernoemd naar de huurbaas van Nintendo America, Mario Segale. Die kwam in 1981 kwaad klagen over een huurachterstand.
9. Mario kreeg een snor, omdat de computers begin jaren tachtig niet genoeg details konden laten zien om de loodgieter uit te rusten met een mond en neus.
10. Het vermogen van Mario om te groeien en te krimpen na het eten van paddestoelen is geïnspireerd op Alice in Wonderland, aldus schepper Miyamoto.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden