Super Bowl: de wedstrijd, de halftime show, de reclamespot en de trailer

'Football is het laatst overgebleven ding in de beschaving waarbij twee mannen zich in een gevecht letterlijk op elkaars lichaam storten zonder dat ze in oorlog zijn', zei Ronald Reagan, voormalig president van de Verenigde Staten. Vannacht werd die oorlog gewonnen door de New England Patriots, in een thriller tegen Seattle Seahawks: 28-24. Maar de Super Bowl is meer. Hieronder: de samenvatting, de halftime show, de reclame en de trailer.

Katy Perry en Missy Elliot tijdens de halftime show Beeld anp

De wedstrijd

Football is de Big Game, de populairste sport in de Verenigde Staten. Hoeveel mensen er precies naar de Super Bowl hebben gekeken, is nog niet bekendgemaakt. Maar geschat wordt dat er zeker 110 miljoen Amerikanen de strijd om het kampioenschap van de National Football League (NFL) hebben gevolgd.

Hieronder de samenvatting van de wedstrijd, met een hoofdrol voor de New England Patriots-quarterback Tom Brady. De 37-jarige quarterback van de Patriots zette een record neer met 37 passes, in totaal goed voor 328 yards en vier touchdowns. Twee daarvan vielen in het vierde kwart, waarin de Patriots een achterstand van tien punten goedmaakten. Met nog twintig seconden op de klok voorkwam Malcolm Butler vlakbij de lijn een score van titelverdediger Seattle Seahawks en stelde daarmee de eerste Super Bowl voor de 'Pats' in tien jaar veilig.

Quarterback Tom Brady Beeld anp

De halftime show

The Rolling Stones, U2, Bruce Springsteen, Michael Jackson, Beyoncé, Madonna Paul McCartney... Het is slechts een kleine greep uit het indrukwekkend lijstje met artiesten. Dit jaar was de eer aan Katy Perry, bijgestaan door Lenny Kravitz en Missy Eliott.

In de show, die iets langer dan 12 minuten duurde, verwisselde Perry drie keer van kleding en zong ze negen liedjes - inclusief een Missy Elliot-medley van drie nummers. De Britse krant The Guardian schreef een recensie van de show en geeft vier sterren. 'Perry's stevig geconstrueerde poptunes worden opgezweept tot een hectische megamix, waarbij elk nummer weer een nieuw excuus is voor een nog bizardere enscenering.'

Hieronder de show.

Katy Perry zingt haar hit Fireworks Beeld anp

De reclame

'Tegen de tijd dat Katy Perry het podium betrad met een school dansende haaien, had vrijwel iedereen behoefte aan wat licht vermaak. Reden waren de zware, donkere en zelfs depressieve reclames in het eerste deel van de Super Bowl', schrijft Slate Magazine.

Waarschijnlijk de meestbesproken reclame was die van Nationwide Insurance, inmiddels betiteld als de 'Boy Who Couldn't Grow Up'-reclame. Hierin mijmert een schattig jongetje dat hij 'nooit zal trouwen' en 'nooit de wereld rond zal reizen', om uiteindelijk te vertellen dat hij dood is.

En uiteraard was er ruimte voor Hollywood-sterren in de reclames, dit jaar onder andere Matt Damon, Kim Kardashian en Jeff Bridges. De Breaking Bad-liefhebber zal met een glimlach hebben gekeken hoe Walter White (Bryan Cranston) zich voordoet als onhandige apotheker.

De trailer

Zo'n 4,5 miljoen dollar zouden de producenten van de nieuwe Jurassic Park-film betaald hebben om hun trailer te mogen vertonen tijdens de Super Bowl. Toen de eerste trailer van Jurassic World - het vierde deel uit de reeks (geregisseerd door Colin Trevorrow, productie Steven Spielberg) - online verscheen reageerden de fans wisselend. Hoofdrolspeler Chris Pratt, zelfverklaard liefhebber, zei toen bij Vulture dat 'de film tien keer beter wordt dan de trailer'.

Hieronder de nieuwe trailer, oordeelt u zelf.

Beeld Filmposter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden