Subsidiestop Vlaamse musicals

De musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV) begint na het zomerreces aan haar laatste seizoen. Na twee musicalloze jaren komt in 2006 een nieuw gesubsidieerd gezelschap in Vlaanderen dat 'de klassieke paden moet loslaten'....

Van onze medewerker Patrick van den Hanenberg

Dat is de uitkomst van een politiek-culturele strijd, met de Vlaamse cultuurminister Paul van Grembergen als winnaar. Linda Lepomme, musicaldirecteur van het KBvV, moet het veld ruimen. De commerciële musicalproducent Tabas en Co (van de musical Kuifje, de Zonnetempel) heeft zich geïnteresseerd getoond om de vacature voor een nieuw musicalgezelschap in te vullen.

De dansafdeling van het KBvV behoudt de overheidssteun, maar krijgt van de politiek de opdracht om een breder en jonger publiek te lokken en meer te werken aan internationale uitstraling. De geslaagde samenwerking met Jan Fabre voor Het Zwanenmeer geldt als een kompas voor de nieuwe gewenste richting.

Een paar maanden geleden probeerden Vlaamse en Nederlandse musicalartiesten, waaronder Janke Dekker en Ernst Daniël Smid, met een solidariteitsconcert in Den Bosch de strafexpeditie van minister Van Grembergen te pareren. De minister heeft zijn aangekondigde besparingen op de Vlaamse Opera en enkele grote orkesten inmiddels ingetrokken, maar is onvermurwbaar over de reorganisatie van het KBvV.

Linda Lepomme kan de politieke kronkelpaden niet volgen. Vlak voordat cultuurminister Bert Anciaux afgelopen zomer om privéredenen aftrad, garandeerde deze nog de 2,1 miljoen euro subisidie aan de musical-afdeling van het KBvV. Zijn opvolger en partijgenoot (van de kleine liberale Spirit) Van Grembergen kondigde daarna een korting van 10 procent aan en hij wilde de musical-afdeling opheffen omdat deze te commercieel zou zijn.

Lepomme is verontwaardigd dat de Vlaamse overheid sinds de samenvoeging van ballet en musical achttien jaar geleden niets van zich heeft laten horen, niets positiefs en niets negatiefs. Er werd alleen gekeken naar het verplichte aantal voorstellingen (60 voor de musical) en de 12,5 procent eigen inkomsten, en die werden ruimschoots gehaald. Daarom komt de uithaal naar het artistieke niveau hard aan. In theaterkringen meent men dat Van Grembergen zich te veel laat beïnvloeden door de postmoderne dansaanhangers binnen zijn ministerie, die de drempelverlaging bij de musical niet vinden passen bij echte kunst.

Lepomme: ' Wij brengen gewaarborgde, kwaliteitsvolle diversiteit. De klassiekers, maar ook de Sondheim-cyclus, waar een commerciële producent niet aan durft te beginnen.'

De voornemens van Van Grembergen zitten vol onzekerheden en valkuilen. In 2004 zijn er nieuwe verkiezingen. Het is de vraag of een nieuwe regering zich zal houden aan zijn plannen. Evenmin staat vast of het nieuwe gezelschap zijn intrek zal nemen in het eigen theater van het KBvV in Antwerpen.

In het laatste musicaljaar van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen wordt Merrily we roll along van Stephen Sondheim gespeeld. Linda Lepomme adviseert de Nederlandse theaterdirecteuren alert te zijn. 'Je krijgt geen tweede kans.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden