'Sublieme violistenmuziek met vaart'
Een componistenopleiding heeft hij nooit gehad, maar toch zette de beroemde violist Eugène Ysaÿe graag noten op papier, vooral toen zijn handen later in zijn leven niet meer zo mee wilden. En hij kon het, zo blijkt wel als je naar zijn sonates voor viool solo uit 1924 luistert. Dit is niet alleen sublieme violistenmuziek, met vaart, virtuositeit en veel verstand van het instrument, ook als composities zijn deze sonates van hoog niveau.
Bach is alomtegenwoordig, in de tweede sonate zelfs in de vorm van een schitterende valse start. Dit werk is verder doordesemd van het Dies Irae-motief, dat een bron is voor tot op de bodem gravende variaties. Maar in de vijfde sonate laat Ysaÿe horen dat ook het werk van Debussy niet aan hem is voorbijgegaan.
Dat alles krijgt onder handen van de 27-jarige Chinese violiste Tianwa Yang een zeggingskracht en een perfectie die je bij de eerste noten al aan de luidsprekers kluistert. Yang, die in Duitsland woont, heeft voorzover ik weet nog niet in Nederland opgetreden. Dat wordt dus tijd.
undefined