DansrecensieCria
Suave brengt dampende dans uit de favela’s ★★★★☆
In deze aanstekelijke mix van samba, breakdance, funk en vogueing lijken de lijven volledig los in elkaar te zitten.
Denk je dat je alles hebt gezien, zie je de Brazilaanse dansers van Suave. En dan weet je pas hoe vrij, ritmisch en sensueel heupen en billen, schouders en borstkassen kunnen bewegen. Het is een schudden, draaien en golven van jewelste, met razendsnel voetenwerk en een explosieve energie. In deze aanstekelijke mix van samba, breakdance, funk en vogueing lijken de lijven volledig los in elkaar te zitten.
Suave is een groep dansers uit de favela’s van Rio de Janeiro. Vijf jaar geleden auditeerden ze bij een dansfestival in de stad, nu zijn ze een internationaal succes. Ook voor Cria werkte choreograaf Alice Ripoll vanuit hun eigen gettostijl: de passinho, die zich net als bij hiphop in battles ontwikkelt. Die floreert nu zo’n tien jaar tijdens gigantische feesten die door de drugskartels worden gefinancierd en wordt daarom, af en aan, door de overheid verboden. De virtuositeit, de competitie, de spanning, de gekte die je je bij deze feesten kunt voorstellen: dat alles dampt van Cria af.
Maar de voorstelling is meer. Met twee vrouwen, zeven mannen en een man die zich als de vrouwelijkste vrouw ooit presenteert, gaat het veel en met de nodige zelfspot over seks, lichamelijkheid en persoonlijke expressie. Maar ook over frustratie, woede en geweld. Een schreeuwende vrouw die niet door een muur van lichamen kan breken: even later ligt ze voor dood, dansers tegen haar aan gevleid alsof ze een zacht kussen is, en voor zich twee mannen die acrobatisch verstrengeld in alle stilte weer ruimte geven aan de schoonheid en de tederheid.
Cria
Dans
★★★★☆
Door Suave
Choreografie: Alice Ripoll. 4/4, Theater Kikker, Festival Tweetakt, Utrecht.