Reportage

Streepje meer

Van Milaan hoeft het niet meer zo sober: de mode van volgend jaar zomer is vrolijk en uitbundig, met kleuren, strepen en brillen. Alles mag, mits gestyled.

Bij de show van Roberto Cavalli werd zaterdagmiddag door strak in het pak gestoken obers champagne geserveerd aan de genodigden. Op de binnenplaats van het Palazzo del Senato was een meterslange catwalk opgebouwd, metalen bankjes ernaast, schijnwerpers erboven en een kluwen fotografen aan de kop van de catwalk. Helemaal af, zoals het hoort bij een show van formaat. En die van Cavalli was een van de hoogtepunten van de zaterdag.

Met gemiddeld tien shows op een dag en een modeweek die ruim vijf dagen duurt, kunnen niet alle shows evenveel publiek trekken. In Milaan staan per dag maximaal twee gróte namen op het programma; journalisten, inkopers en andere genodigden vullen de rest van hun tijd met afspraken in showrooms, etentjes met relaties en het shoppen van de nieuwe wintermode, zodat die volgende week, tijdens de modeweek in Parijs, kan worden geshowd.

Dat het zo druk was bij Cavalli, kwam doordat het de eerste show was van de nieuwe ontwerper Peter Dundas. Debuutshows zijn gewild, omdat iedereen wil zien welke koers een merk gaat varen. Peter Dundas is een bekende naam in modekringen. Hij deed ervaring op bij onder anderen Jean-Paul Gaultier en Christian Lacroix, van 2002 tot 2005 werkte hij als assistent voor Roberto Cavalli en de afgelopen zes jaar was hij creatief directeur van het Italiaanse merk Emilio Pucci. Dat merk transformeerde onder zijn leiding van een ingeslapen modehuis dat steeds met dezelfde mythische dessins op de proppen kwam tot een jong, sexy en gewild modelabel met beroemde klanten als actrice Gwyneth Paltrow en zangeres Beyoncé.

Beeld Peter Stigter
Beeld Peter Stigter

Toelichting

'Freedom is key', stond er in de toelichting op de collectie die op de zitplaatsen lag - dat soort toelichtingen ligt vaker bij shows en over het algemeen zijn het onbegrijpelijke stukken tekst over vage inspiraties. Maar goed, vrijheid dus. Die kwam terug in de eigenzinnige combinaties die de graatmagere modellen droegen. Een korte, nauwsluitende jurk met een lange sleep van zijde onder een oversized en mouwloos motorjack. Een suède top met gaten boven een korte rok met een lange sleep. Een ruime parka over een strakke asymmetrische avondjurk. Ook waren er volop verwijzingen naar de jaren tachtig: korte strakke jurken van gebleekte roze spijkerstof en denim wortelbroeken.

Het is geen mode waarvan je steil achterover slaat omdat-ie zo vernieuwend of gewaagd is. Dat geldt voor meer mode uit Milaan. Neem Max Mara, het Italiaanse modehuis dat bekend is van de camelkleurige wollen jassen. Dat liet donderdagochtend een collectie met een marinethema zien. Strepen, sterren en matrozenbroeken. Zusterlabel Sportmax combineerde hetzelfde thema met de jaren zestig, wat een paar leuke broekpakken opleverde. Allemaal niks nieuws, maar wel lekker draagbaar spul waarvoor de liefhebbers van beide merken straks geheid naar de winkel rennen.

Voor Cavalli moet nog blijken in hoeverre de aandacht van afgelopen zaterdag omgezet kan worden in keiharde verkoopcijfers, maar voorlopig is het een feit dat een nieuwe leidsman het voor het zeggen heeft genoeg. Dat wil zeggen dat het merk heeft begrepen dat een modehuis dat niet innoveert, het niet redt. Cavalli hoopt natuurlijk op een wederopstanding à la Gucci, dat woensdagmiddag in een afgelegen spoorweg-emplacement een show gaf waarover de rest van de week werd gesproken.

Strepen

In de winter heeft Max Mara het makkelijk en stuurt het steevast een zwik camelkleurige jassen de catwalk op, de bestsellers van het modemerk. In de zomer is het ontwerpteam zoekende en gaat het alle kanten uit. Dit keer leverde de zoektocht een marinethema 3 en 4 op. Bretonse strepen en matrozenbroeken werden gecombineerd met een sterrenprint. Niks nieuws, maar lekkere kleren.
Bovendien is de gestreepte marinelook een makkelijke trend, waarmee het publiek wel raad weet. Dat strepen niet per se onderdeel van een marinelook hoeven uit te maken, bleek zondagmiddag bij Dolce & Gabbana, dat strepen verwerkte in een vrolijke collectie vol verwijzingen naar de jaren vijftig.
Voor een modieuze variant op de klassieke streep moet u volgend jaar bij Prada zijn. De verticale strepen van ontwerpster Miucca Prada, zelfs op de tassen, waren uitgevoerd in diverse materialen, waaronder zomerse tweed, lakleer, suède en bont 1 en 2. Let ook op hoe ze werden gecombineerd: met grote oorbellen, breisels en overhemden met een speelse ruimtevaartprint.

Niet dat Gucci zo vernieuwend is. Hoofdontwerper Michele Alessandro maakt excentrieke omakleren die zo van de markt lijken te komen (5 en 6). Maar het gaat erom hoe Michele de kleren combineert én dat die kleren juist bij Gucci zijn te zien, een merk dat van oorsprong inzet op puur sexy.

Vernieuwende kleren zijn momenteel sowieso zeldzaam. Onder druk van de commercie is de mode meer dan ooit een herhaling van zetten. Er zijn geen dictaten meer, alles mag, alles kan. En dus is mode meer dan ooit een kwestie van styling. Michele heeft dat goed door. Op de catwalk laat hij een aantrekkelijk en uitbundig beeld zien met veel kleur, veel laagjes, veel sieraden, grote brillen en opvallende tassen. Dat beeld slaat aan.

Want als er al een rode draad zit in de ruim zestig shows van de afgelopen modeweek, dan is het dat minder weer meer mag zijn.

Beeld Peter Stigter

Dat het minimalisme zijn langste tijd heeft gehad, was donderdagavond ook goed te zien bij Prada. Dat merk heeft geen nieuwe ontwerper nodig om te blijven verrassen: de 66-jarige Miucca Prada, die al sinds 1978 betrokken is bij het bedrijf van haar grootvader, is nog steeds onovertroffen. De modellen droegen mantelpakjes en losse, op de jaren twintig geïnspireerde jurken. Er waren glittereffecten, gekleurde strepen en verschillende soorten zomerse tweed, er waren transparante en gebreide details, er waren bont, lakleer, suède, grote oorbellen en wonderlijke make-up, waarvan de modellen beslist niet knapper werden.

Bij Tod's, dat twee jaar geleden onder leiding van creatief directeur Alessandra Facchinetti met een eigen modecollectie debuteerde, waren zelfs de klassieke loafers versierd. En ook de rest van kleding was minder minimalistisch en sober dan de afgelopen seizoenen. De jongensachtige modellen droegen korte leren jacks met applicaties, versierde overhemden en zilverkleurige leren broeken die - alweer - herinneringen opriepen aan de jaren tachtig.

(Tekst gaat verder onder foto).

De schoen

De nieuwe favoriete schoen van de meest volgzame modeslachtoffers bewijst dat iets niet mooi hoeft te zijn om modieus gemeengoed te worden. Want zeg nou zelf: echt mooi is-ie niet, de nieuwe instapper van Gucci, die het midden houdt tussen loafer en pantoffel. Maar ondertussen is-ie overal, zowel mannen als vrouwen liepen erop, afgelopen week in Milaan. De meest luxueuze uitvoering is gevoerd met kangoeroebont en kost een kleine 1.000 euro. Het is de draagbare variant van de harige sloffen die de Gucci-modellen een half jaar geleden op de catwalk droegen.

Beeld afp

In de winter heeft Max Mara het makkelijk en stuurt het steevast een zwik camelkleurige jassen de catwalk op, de bestsellers van het modemerk. In de zomer is het ontwerpteam zoekende en gaat het alle kanten uit.

Dit keer leverde de zoektocht een marinethema 3 en 4 op. Bretonse strepen en matrozenbroeken werden gecombineerd met een sterrenprint. Niks nieuws, maar lekkere kleren. Bovendien is de gestreepte marinelook een makkelijke trend, waarmee het publiek wel raad weet. Dat strepen niet per se onderdeel van een marinelook hoeven uit te maken, bleek zondagmiddag bij Dolce & Gabbana, dat strepen verwerkte in een vrolijke collectie vol verwijzingen naar de jaren vijftig. Voor een modieuze variant op de klassieke streep moet u volgend jaar bij Prada zijn. De verticale strepen van ontwerpster Miucca Prada, zelfs op de tassen, waren uitgevoerd in diverse materialen, waaronder zomerse tweed, lakleer, suède en bont 1 en 2. Let ook op hoe ze werden gecombineerd: met grote oorbellen, breisels en overhemden met een speelse ruimtevaartprint.

De grote brillen

Zeker weten dat de grote bril een hit wordt volgend jaar zomer, en waarschijnlijk al veel eerder. Want grote brillen waren een van de belangrijkste terugkerende elementen in de show van Gucci, dat een van de meest besproken shows van de week verzorgde. Het waren ouderwetse nerdy brillen dus geen zonnebrillen waarvan de opvallend grote monturen hier en daar waren versierd met glitters. Natuurlijk kun je wachten tot de exemplaren die afgelopen week waren te zien op de catwalk in de winkel liggen. Maar dat hoeft niet. Een flink brilmontuur is ook wel elders te vinden, voor veel minder geld. Kijk bijvoorbeeld even in een tweedehandswinkel. En wedden dat de eerste kopieën binnen nu en een paar weken al bij H&M en Zara liggen? Zelden was het zo makkelijk om een catwalktrend te imiteren.

De jaren tachtig

De jaren zeventig zijn momenteel het meest geciteerde decennium in de mode. En als het aan het invloedrijke modemerk Gucci ligt, blijft dat nog even zo. Maar er zijn ook een aantal ontwerpers die alweer een decennium verderop naar inspiratie zijn gaan zoeken. Zo waren de jaren tachtig volop aanwezig in de debuutcollectie van Peter Dundas, de ontwerper voor Roberto Cavalli. Denk bij de jaren tachtig aan strakke jurken van gebleekte roze denim, wortelbroeken, asymmetrische tops en lange wapperende rokken met ruches en tie-dyemotief 7 en 8. Ook in de collectie van Alessandra Facchinetti voor Tod's, die was geïnspireerd op een denkbeeldige muziekband en waarmee het merk duidelijk een jongere doelgroep wilde aanspreken, zaten volop verwijzingen naar het rock-'n-rollgevoel van de jaren tachtig. Zilverkleurige leren broeken, tops met afhangende schouders en soepele leren jacks. Precies dat wat het goed doet bij een groot publiek.

Beeld Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden