tv-recensieHaroon Ali

‘Story of Yanxi Palace’ is zo verderfelijk, dat het van de buis werd gehaald

null Beeld

Story of Yanxi Palace, een Chinees keizersdrama over de intriges binnen de Qing-dynastie, was in 2018 de meest gegoogelde serie ter wereld. De Netflix-variant iQiyi zond vorige zomer zeventig afleveringen uit, die meer dan 15 miljard keer werden gestreamd door kijkers over de hele wereld. De Verboden Stad in Beijing, waar de serie zich afspeelt en deels werd opgenomen, trekt sindsdien nóg meer bezoekers. Toch had ik er nog niks over gelezen in de Nederlandse media, tot een vriend me tipte.

In het buitenland was er wel veel commotie over. Eén artikel in de Chinese publicatie Theory Weekly was namelijk genoeg om de serie van de staatsomroep te halen. In het stuk werden meerdere kostuumdrama’s bekritiseerd, maar vooral Yanxi Palace zou een negatieve invloed hebben op Chinezen, omdat de serie een hedonistische levensstijl en het keizerlijke verleden verheerlijkt, ten koste van de hedendaagse normen en waarden. Gelukkig is de Chinese censuur makkelijk te omzeilen en kun je alle afleveringen nu legaal bekijken op YouTube, mét Engelse ondertiteling (en heel veel reclame). En ondanks het verbod staan ze ook gewoon nog op iQiyi.

De serie is losjes gebaseerd op de vrouwen van de 18de-eeuwse keizer Qianlong. We volgen zijn belangrijkste metgezel en de dames in de groeiende harem, die de aandacht proberen te trekken van de afwezige keizer en ondertussen elkaar dwarsbomen. Ik heb inmiddels zeven afleveringen gezien en ben verslaafd. Het is een kruising tussen The Crown, vanwege al die formele etiquette in weelderige paleizen, en The Handmaid’s Tale, omdat iedere vrouw een rol krijgt toegewezen in het hof, maar zich zelden daaraan houdt.

Net als in The Handmaid’s Tale wordt er gestreden op alle niveaus van de hiërarchie. De concubines, gehuld in zijden gewaden, drinken de hele dag de thee, spreken elkaar aan met de juiste titulatuur en houden hun poker face in de plooi, maar schromen niet om hun concurrentie te vergiftigen. De nederige hofdames fluisteren hun meesteressen de laatste roddels in. Onderaan de ladder staan de naaisters, die elkaar beschuldigen van weeffouten en affaires met bewakers. Er wordt wat af getrappeld tussen de zes paleizen, op houten slippertjes.

Niemand is zo gewiekst als Wei Ying Luo, op het eerste gezicht een simpele naaister. Ze infiltreert in de Verboden Stad om de dood van haar oudere zus te wreken, die daar onder verdachte omstandigheden om het leven kwam. Terwijl de edele dames zich blindstaren op triviale kwesties, manoeuvreert Ying Luo zich langs de bazige ‘tantes’, omzeilt de dommige bewakers en houdt met haar vlotte babbel iedereen voor de gek. Ying Luo is dus de feministische heldin in een patriarchale gevangenis, waarmee het verhaal de fraaie vorm ontstijgt.

Voor wie nog steeds niet overtuigd is, eindig ik met een Chinese metafoor, die de concubines geregeld gebruiken om hun haat jegens elkaar te verbloemen. ‘A sick cat will always be a sick cat. Even if she rages, she will never roar.’ Heerlijk toch?

Naaister Wei Ying Luo (gespeeld door Wu Jinyan) komt snel hogerop in ‘Story of Yanxi Palace’. Beeld iQiyi
Naaister Wei Ying Luo (gespeeld door Wu Jinyan) komt snel hogerop in ‘Story of Yanxi Palace’.Beeld iQiyi

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.