Actie / Thriller / Misdaad

Stoker

Goedgekozen cast en maximum aan (sinistere) atmosfeer

'Net zoals een bloem haar kleur niet kiest, zijn wij niet verantwoordelijk voor wie we zijn. Dat is wat het betekent om vrij te zijn.' Zo spreekt het tienermeisje India Stoker ons toe aan het begin van Park Chan-wooks horrorsprookje over het ontwaken van seksualiteit en moordlust. Hoofdrolspeelster is de Australische actrice Mia Wasikowska (Alice In Wonderland, The Kids Are Allright), die vaak opduikt - en excelleert - in rollen waarbij haar peinzende blik de boventoon voert.

Ook India is het naar binnen gekeerde type. In het bezit van een gevoelsleven dat ze in sommige kringen hoogsensitief noemen: ze hoort en ziet meer dan anderen. Op school wordt ze gepest, thuis dwaalt ze door de tuin van het familielandgoed in haar perfect gekozen neogothicensembles. Ze heeft wat te verwerken: vader is net op verdachte wijze aan zijn eind gekomen bij een mysterieus auto-ongeluk en de relatie met haar moeder, een beurtelings ijzige en affectieve Nicole Kidman, is zacht gezegd verstoord.

Dan is er nog oom Charlie (de altijd keurig-knappe Matthew Goode, onder meer uit Woody Allens Matchpoint), de broer van haar vader, van wiens bestaan niemand op de hoogte was. Moeder stort zich op jonge oom, maar die richt zijn aandacht evenzeer op zijn nichtje.

Liefhebbers van Hitchcock weten dan al hoe laat het is: in diens moordmysterie Shadow of a Doubt uit 1943 dook er immers ook een oom Charlie op in het leven van een jong meisje en die man was niet vrij van moordneigingen. Stoker zit vol hommages en verwijzingen naar horrorklassiekers, maar loopt niet een op een met het werk van de Britse meester van de suspense.

De Zuid-Koreaan Park, die tien jaar geleden doorbrak met het meesterlijke Oldboy, regisseert met Stoker zijn eerste Engelstalige film. Dat hij zijn vaste cameraman daartoe meeverhuisde naar Amerika blijkt een groot goed: ook in de eenvoudigste scènes weet het duo een maximum aan atmosfeer op te wekken. Zo kan Park schijnbaar achteloos strooien met de gebruikelijk sinistere horror-aanwijzingen. Wat doet die buitengewoon formaat vrieskist op zolder? Waarom verdwijnt er personeel? Lang blijft het niet verborgen in Stoker, waarin de omwenteling van India centraal staat en moordlust aanstekelijk blijkt.

De samenwerking met scenarist Wentworth Miller (bekend als acteur uit de serie Prison Break) is daarbij slechts ten dele geslaagd. Diens uitwerking van de driehoeksrelatie tussen moeder, dochter en oom is wat weinig fijnzinnig en de acteurs lijken de wisselende emoties van hun personages naar het einde toe niet helemaal bij te kunnen benen. Dat Stoker ook dan niet onzinnig wordt, is een compliment aan die goedgekozen cast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden