Recensie Oh Sees

Stilstaan is geen optie bij Oh Sees in Paradiso ★★★★☆

De drums zijn allesverzengend maar liggen geen moment zwaar op de maag.

De Oh Sees eerder deze maand op het podium in Georgia, VS. Beeld Paul R. Giunta / Getty Images

De vijf bandleden van Oh Sees uit San Francisco zijn in Paradiso hun eigen roadies. De uitverkochte zaal kijkt toe hoe de twee drummers hun drumkit voor aan op het podium elk op een eigen Perzisch tapijtje opbouwen. Bandleider John Dwyer stemt zijn gitaar en stelt zijn keyboards af. Toetsenist klaar, bassist klaar. Kom laten we maar beginnen, zie je Dwyer denken. Waarom eerst allemaal weer van het podium af? Terwijl de zaallichten nog aan zijn, geeft hij het seintje voor Nite Expo. Even wat sissende elektronica en daar barst Dwyer los, begeleid door de twee woest rammende drummers.

Het is het sein voor het publiek om zich te transformeren tot een kluwen van springende, duwende en trekkende danslustigen. De eerste crowdsurfers dienen zich aan. Stilstaan is geen optie. Oh Sees of OCS of The Oh Sees, zoals Dwyer zijn nogal eens van samenstelling wisselende band noemt, is meteen op dreef. Hun platen (de teller staat op 22 studio-albums) schieten stilistisch heen en weer tussen surf-, garage, prog- en punkrock. Hun  recentste plaat Face Stabber biedt een hypnotiserende mix van psychedelische gitaarjams en jaren zestig garagebeat. Maar de paar nummers van die plaat wisselt Dwyer zaterdag af met een selectie uit zijn catalogus, waarmee hij het publiek steeds verder meesleurt in een draaikolk, aangestuurd door de allesverzengende drums.

Zwaar op de maag ligt de muziek van Oh Sees vreemd genoeg geen moment. Dwyers gitaar klinkt altijd lucide, hoe hard hij de snaren ook geselt. Zijn hoge, wat afgeknepen stem wordt ook nooit hysterisch. Hoe wild ook, alles blijft gecontroleerd. Anderhalf uur lang klinkt Oh Sees spannend en begeesterd en brengt de band Paradiso in rock-’n-roll-extase.

Oh Sees

Pop

★★★★☆