Stevige 'minimal' tijdens Voltt-festival

Knus was het woord niet voor de vierde editie van Voltt in Amsterdam. Er waren andere genres geprogrammeerd, maar het publiek koos duidelijk voor minimal.

De komst van het Voltt-festival was vier jaar geleden een verademing. Op zomerse dancefestivals is groot en massaal het motto, en Voltt Loves Summer, de festivaleditie van de reguliere technofeesten georganiseerd door dj Bart Skils, ontwikkelde zich tot een intiem dancefestival. De charme school in de kleinschaligheid van één podium, de locatie op het NDSM-terrein met uitzicht op de skyline van Amsterdam, en in het programma met de voorhoede van de dub- en minimaltechno.

Knusheid was niet het steekwoord voor de vierde uitverkochte editie van afgelopen zaterdag. Het terrein is dit jaar uitgebreid om ruimte te maken voor een volwaardig tweede podium, met als gevolg meer bezoekers: 9.000. Nieuwe aanlooproutes vergemakkelijken de doorstroom, dat wel.

Of aan de keuze voor deze uitbreiding louter commerciële overwegingen ten grondslag liggen, is de vraag. Muziekgenres evolueren, ook de minimal waar de Voltt-feesten synoniem voor staan. Deze muziekstroming bracht vijf jaar geleden techno in gestripte vorm naar de dansvloer: subtiele elektronische muziek waar de dynamiek ’m zit in lange loops stroperige ritmes van vervlochten metaalachtige klikjes en bliepjes. In de sets van de dj’s op Voltt was te horen dat er beweging zit in het genre. Aan het lage tempo en het getikketak zijn meer lagen met melodieën en percussie gevoegd, en het klinkt allemaal weer wat steviger.

Deze verandering naar warm en funky lijkt de deur te hebben geopend naar andere genres dan louter minimal op Voltt: op het programma is met de keuze voor housedj’s als Brothers Vibe de focus op voornamelijk minimaltechno losgelaten. Of het publiek daar klaar voor is? Het jonge, hippe en stadse Voltt-publiek houdt van minimal en koos zaterdag duidelijk voor de minimaldj’s in het programma. Met als gevolg dat na het goede liveoptreden van minimalproducer Gaiser (die bezoekers enthousiast deed stampen in de grote plassen water), de vloer voor het tweede podium leegliep bij de komst van house-dj Brothers Vibe. De concurrentie van het hoofdpodium, met grote namen als Raresh, Marco Carola en Richie Hawtin, was te groot voor een volle dansvloer bij het tweede podium. Jammer, want de Amerikaanse dj Brothers Vibe draaide een goede funky set, soulvol met veel vocalen, en vormde een fijne afwisseling in de eenvormige vlakke sets op beide podia eerder die middag.

Ondanks de schaalvergroting was het net als vorig jaar dringen voor het hoofdpodium. Op de volle scheepshelling teasde Marco Carola aan het begin van de avond niet met de ingewikkelde stroperige lange aanlopen die horen bij minimal. De Italiaanse technodj trok een effectieve oude dj-truc uit de kast en speelde makkelijk maar effectief met het publiek door de stuwende laag weg te draaien, om deze vervolgens onverwacht op hard volume weer in te mixen.

De publiekstrekker Richie Hawtin zette het brutale geluid van zijn voorganger niet voort. Hoewel minimal op het festival op een welkome manier funkier en rijker klonk, liet de minimalvaandeldrager horen dat dat niet altijd tot spannende sets leidt. Hawtin sloot het feest af met iets te veel de rem erop en de knal kwam eerder van de felle onweersbui tegen het eind van de avond dan van de Canadese dj.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden