Review

Stetson en Neufeld versterken elkaar constant

 

Beeld -

Wat de Canadese rietblazer Colin Stetson uit zijn saxofoons weet te halen, grenst aan het ongelooflijke. In het schemergebied tussen minimal en improjazz blies hij al een paar soloplaten vol, waarop het met handig gebruik van tape-loops soms leek alsof er een heel orkest aan het werk was.

Stetson, die ook speelde met Feist en Bon Iver, heeft nu een al even bijzondere plaat opgenomen met Arcade Fire-violiste Sarah Neufeld. Elk van de acht stukken op het bezwerende Never Were The Way She Was begint met een klein thema dat gaandeweg wordt uitvergroot. Stetson en Neufeld versterken elkaar voortdurend. Stetson hanteert zijn bassaxofoon niet zelden als percussie-instrument (hamerend op de luchtkleppen) terwijl Neufeld een monotoon soort dronegeluid voortbrengt. De repeterende minimalachtige structuren gedreven door Stetson fabelachtige circular breathing-techniek (lange tonen blazen zonder in te ademen) kenden we al, maar Neufeld voegt er een sierlijke dimensie aan toe. Komende dagen is het duo in Nederland op tournee met Club Cross-linx.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden