Serierecensie Narcos: Mexico

Sterke hoofdrollen en een verhaal zonder happy end in Narcos: Mexico (vier sterren)

(M) Kiki Camarena (Michael Peña) is een DEA-agent (het Amerikaanse drugs agentschap dat in de jaren tachtig nog in de kinderschoenen stond), die van het jagen op Felix en de corrupte officials om hem heen het hoofddoel van zijn leven heeft gemaakt. Beeld RV

De eerste zin van de voice-over van het nieuwe seizoen van Narcos (strikt beschouwd het vierde, maar los te bekijken) zou in elke andere context een spoiler van jewelste zijn. ‘Ik ga je een verhaal vertellen, maar het heeft geen happy ending. In fact, it doesn’t have an ending at all.’ Denk er zelf een gruizige mannenstem bij, plus een cynische toonzetting. Maar goed, dit is de wereld van Narcos; het gaat over de drugsoorlogen en we weten allemaal hoe dat afloopt. Namelijk: niet.

De eerste, uitstekende, seizoenen, gingen over opkomst en ondergang van de Colombiaanse drugskoning Pablo Escobar en de Amerikaanse rol in de ‘war on drugs’, terwijl het derde seizoen over Escobars opvolgers ging: het Cali-kartel. Narcos: Mexico vertelt een parallel-geschiedenis, die begint in de jaren tachtig: het ontstaan van de Mexicaanse drugskartels, die opereerden aan de Mexicaans-Amerikaanse grens. De Escobar van de Mexicaanse drugswereld heette Miguel Angel Felix Gallardo (Diego Luna), Felix voor vriend en vijand, een man die in de jaren tachtig het onmogelijke voor elkaar kreeg: hij verenigde de lokale misdaadorganisaties tot een gesmeerde operatie. Doel: het kweken van top-marihuana en de smokkel naar de VS.

Toen deel een van deze verbazingwekkende operatie was geslaagd kwamen de Colombianen in beeld (hoi Pablo!). Het was Felix al snel duidelijk dat hij vele malen meer kon verdienen door de Mexicaanse routes open te stellen voor de grootschalige smokkel van cocaïne.

Twee perspectieven

De serie vertelt het verhaal vanuit twee perspectieven. Kiki Camarena (Michael Peña) is een DEA-agent (het Amerikaanse drugs agentschap dat in de jaren tachtig nog in de kinderschoenen stond), die van het jagen op Felix en de corrupte officials om hem heen het hoofddoel van zijn leven heeft gemaakt. En Felix (die in Mexico ‘El Padrino’, de Godfather, wordt genoemd) legt een weg af die doet denken aan die van Michael Corleone in, inderdaad, The Godfather – inclusief het verraad van je trouwste vrienden. De film van Coppola is niet de enige inspiratiebron. Als het grote geld begint binnen te stromen zien we hoe de nieuwe rijken naar Scarface zitten te kijken om wat lifestyle-tips op te doen; en voor je het weet rijden ze hun eerste crossmotor het zwembad in.

Narcos: Mexico heeft de jaren-tachtigvibe heel goed te pakken, is wat wijdlopig (Netflixkwaal nummer 1), maar profiteert vooral van de sterke hoofdrollen. En heeft dus geen happy end, maar dat wisten we al.

Narcos: Mexico

Drama (10-delig)

**** (vier sterren)