Ster Gouden Loeki 2014 voor 'Buddyhond' van KNGF

De commercial 'Buddyhond' van Selmore voor KNGF is de winnaar van de Gouden Loeki 2014. Dat is vanavond bekendgemaakt.

Beeld YouTube

Bij de twintigste editie van de prijsuitreiking voor de leukste reclames van het jaar dongen verder Jumbo, Gamma, KLM, Calvé Pindakaas en Specsavers mee.

De Ster reikte de Gouden Loeki dit jaar voor de twintigste keer uit. De winnende reclamespot van dit jaar gaat over een militair met een oorlogstrauma die door zijn geleidehond uit een nachtmerrie wordt gewekt.

Tijdens de finale konden kijkers bellen of sms'en om te stemmen. De reclames 'Flappie' van bol.com eindigde als tweede en 'Moestuin' van Jumbo als derde.

Klushondje

Na een voorronde kwamen vanavond vijf finalisten uit de bus. Daarbij zaten GAMMA met 'Klushondje' (vierde) en een andere reclame van bol.com: 'Kijk: zwarte Piet!', die vijfde werd.

KNGF leidt honden op tot blindengeleidehond, assistentiehond, buddyhond of autismegeleidehond. In de winnende reclame vertelt de organisatie dat ze niet alleen mensen helpt die niet kunnen zien, maar ook mensen die te veel hebben gezien.

De prijs is vernoemd naar Loeki de Leeuw, een pop die van 1972 tot en met 2004 Ster-reclames onderbrak met filmpjes. De eerste Gouden Loeki ging in 1995 naar de KLM-spot 'Zwanen'.

De afgelopen jaren wonnen de Olli-reclame van verzekeringsmaatschappij a.s.r over de tijdelijke sponsoring van voetbalclub Feyenoord door Diergaarde Blijdorp, 'Lekker lang bellen' (Telfort) en 'Altijd Samen met Ali B' (T-Mobile).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.