Recensie Festival Cadance

Stephen Shropshire levert met Cantata op het festival CaDance een prachtige, ingetogen voorstelling af

Zowel Cantata (vier sterren) als The Protagonist (twee sterren) gingen in première op het festival CaDance in Den Haag. De eerste is een prachtige voorstelling over verandering, bij de tweede vormen de fragmenten geen geheel.

Cantata van choreograaf Stephen Shropshire. Beeld Rob Hogeslag

Ze zal er van wakker hebben gelegen. Een nachtmerrie voor iedere danseres, laat staan voor een stagiaire. Karlijn Roest, student dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, verloor tijdens de première van de dansvoorstelling The Protagonist na een kwartier haar glittertopje. Ze moest nog bijna een uur door, topless, als hoofdpersoon van deze verbrokkelde choreografie over een computerverslaafde vrouw die offline moet gaan om de grip op het leven te herwinnen. Roest gaf geen krimp en danste stoer door: kruipend, vechtend en spartelend als afkickende vrouw. Pas bij het applaus, toen choreograaf Dunja Jocic haar met het noodlottige kledingstuk lang omhelsde, kwamen liters tranen.

Onbedoeld redde Roest met haar strijd tussen kwetsbaar naakt en weerbarstige waanbeelden de magere voorstelling. Jocic, zelf zijdelings aanwezig als ijzige droomversie van koningin Mary van Engeland (bijgenaamd Bloody Mary), schuwt theatraal geschut niet. Haar voorliefde voor extraverte beelden, maniakale teksten, felle livemuziek en grillige bewegingen ontleent de getalenteerde choreograaf mede aan haar danscarrière bij Club Guy & Roni. In The Protoganist weet ze de losse fragmenten echter niet tot één geheel te smeden. De tekstbehandeling van de dansers wisselt van kwaliteit. Componist Harry de Wit pendelt als ijdele goeroe tussen een overdadig instrumentarium, opgesteld aan weerszijden van de dansvloer. Met strijkstok trekt hij deels akoestische, deels elektronische klanken uit een bonte verzameling aan toeters, tralies en bellen. Af en toe wandelt hij rond, als fakir met basklarinet. Maar een connectie met de dans blijft uit.

De dansers worden curieus genoeg kort gehouden. Af en toe mogen ze hun heupen laten golven, trippend op hun tenen. In een carré van licht gaat Roest een fel duel aan met de gespierde danser Christiaan De Donder (die kort voor de première de eerste Leo Spreksel Award ontving: een Haagse werkbeurs bij Korzo voor hem en collega-danser Sedrig Verwoert). Maar te vaak laat Jocic haar dansers gehurkt of staand toekijken, alle opsmuk in kostumering, muziek en declamaties ten spijt.

Hoe anders gaat het bij het prachtig ingetogen Cantata van choreograaf Stephen Shropshire, een tweede première tijdens Festival CaDance. Shropshire heeft weinig meer nodig dan drie opperst geconcentreerde dansers, een ijl klinkende versie van Bachs berustende Cantata en het nieuwe geluidsdecor van Thom Willems, vol secuur getimede, uitgestreken elektronica.

Een uur lang ontspint zich een helder leesbare driehoeksverhouding, over het thema verandering. Danser Jussi Nousiainen lijkt met zijn geliefde (Aimée Lagrange) vastgelopen in een harmonieuze maar afstandelijke omgang. Knokkend met zijn schouders sleept hij zichzelf voort over de vloer. Dan haalt hij de jonge Ivan Montis binnen. Zijn verschijning woelt Lagrange los. Nousiainen gunt haar nieuwe energie, maar verliest haar geen moment uit het oog. Als Montis verdwijnt, herstelt het evenwicht tussen Nousiainen en Lagrange, veel intenser dan voorheen. Iedere zachte, afgepaste beweging met armen, handen en benen lijkt opnieuw geladen.

Festival Cadance

Cantata van The Shropshire Foundation & Korzo Producties, 1/2, Korzo Theater, Den Haag. Tournee t/m 14/6. 4 sterren.

The Protagonist door Bird Production/Dunja Jocic en Korzo Producties, 1/2, Theater a/h Spui, De Haag. Tournee t/m 30/4. 2 sterren.