SerierecensieThe Outsider

Stephen King kan tevreden zijn met The Outsider ★★★★☆

Richard Price, Amerikaanse misdaadauteur van de rauwe school, weet wel raad met de bovennatuurlijke thriller van Stephen King.

De serie The Outsider, ­bedacht en grotendeels geschreven door Richard Price, is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stephen King uit 2018. Price is een van de ­beste Amerikaanse misdaadauteurs van de rauwe school, met boeken vol rake en nihilistische schetsen van het ­leven aan de onderkant van de samenleving, waar politiewerk per definitie een hopeloze zaak is. Zijn grote roman was Clockers, over het leven van straatdealers, in 1995 verfilmd door Spike Lee. Price was een van de misdaadauteurs die meeschreven aan het inmiddels klassieke The Wire van ­David ­Simon (zelf een voor­malig politieverslaggever).

Price verlegde zijn schrijfwerk naar televisieseries en schreef mee aan The Deuce (ook van ­Simon) en The Night of, waarin we een moordverdachte volgen door het brute Amerikaanse juridische systeem.

Stephen King had met The Outsider, als we de recensenten volgen, een vrij generieke ­thriller in zijn ­oeuvre afgeleverd. Daarin wordt een klein stadje getroffen door een ­onnoemlijk kwaad, dat maar langzaam als zodanig wordt herkend. The Outsider, het boek, is een soort It-light, de baksteen die door veel fans als het hoogtepunt in het werk van de veelschrijvende meester wordt ­beschouwd.

The Outsider is een botsing van twee werelden: hoe gaat Price, meester van de bijna journalistieke weergave van politieprocedures, om met de bovennatuurlijke elementen die King in zijn verhaal laat doorsijpelen?

De serie begint met de gruwelijke vondst van het toegetakelde lichaam van een jongen even buiten een typisch Amerikaans stadje, waar iedereen elkaar kent. Hoofdverdachte is de plaatselijke jeugdhonkbalcoach (Jason Bateman, ook de regisseur van de eerste twee afleveringen), die vlak na de moord verdwaasd en met bebloede kleren door de stad loopt. Alle sporen wijzen in zijn richting. Hij wordt snel gearresteerd door de plaatselijke politiechef, voortreffelijk gespeeld door Ben Mendelsohn. De eerste ­twijfel over deze kant-en-klare moordzaak sluipt binnen als blijkt dat de coach op het tijdstip van de moord in een andere stad was – en dat kan bewijzen, omdat hij op camerabeelden van een ­hotel staat.

Waar King dan in de hoogste versnelling gaat en van zijn ­romans een soort achtbaanrit langs het kwaad maakt, vertraagt Price de boel en geeft voorrang aan de verwarring, het verdriet, de sluimerende trauma’s die boven komen. Het helpt dat de serie een ijzersterke cast heeft. Qua sfeer, ­althans in de zes afleveringen die aan de pers werden getoond, ligt The Outsider dichter bij series als Sharp Objects (HBO) of The Sinner (Netflix), dan bij de gemiddelde King-­roman. Die traagheid van de ­gebeurtenissen, het langzaam opborrelende idee dat hier sprake is van iets dat zich niet door politie-onderzoek laat ­beteugelen, wordt door Price bijzonder sterk uitgewerkt en door Mendelsohn perfect ­belichaamd. King kan tevreden zijn.

The Outsider

Horror/crime

★★★★☆