Albumrecensie Une soirée chez Berlioz

Stéphanie d’Oustrac put uit muziekavondjes met Berlioz ★★★☆☆

De Franse componist Hector Berlioz was alleen al uitzonderlijk omdat hij amper overweg kon met de piano. Op de gitaar daarentegen stond hij zijn mannetje. Het was dus niet eens zo’n bizar idee, van de Franse mezzosopraan Stéphanie d’Oustrac, om dat instrument te betrekken bij een al even valide thema: de muziekavondjes waarbij Berlioz in de loop van zijn leven aanschoof.

Als dorpsknaap in de Dauphiné deed Berlioz populaire liedjes op als Plaisir d’amour. Het kost ook weinig verbeelding hem te zien tokkelen als jongeling in Parijs, obsessief verliefd op de Ierse actrice Harriet Smithson, zijn latere vrouw. 

De bijbehorende muziek zingt Stéphanie d’Oustrac alsof ze zich in deze intieme setting slecht thuisvoelt: licht geknepen, onzekere intonatie. Een opluchting zijn de klavierbewerkingen die Franz Liszt heeft gemaakt van enkele Berlioz-hits. Zo laat pianist Tanguy de Williencourt een motief uit de Symphonie fantastique  schitteren op een 19de-eeuwse Pleyel.

Une soirée chez Berlioz

Stéphanie d’Oustrac, Tanguy de Williencourt en Thibaut Roussel

Klassiek

★★★☆☆

Harmonia Mundi

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden