Column Bor Beekman

Stelling: nu doorpakken met Flodder in China

Still uit Prooi.

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

Straks, na het weekend, zagen minstens twee miljoen Chinezen Prooi, Dick Maas’ horrorkomedie over een ontsnapte leeuw in Amsterdam. Een veilige gok: afgelopen woensdag stond de teller al op anderhalf.

Wat betekent dit voor de Nederlandse speelfilmbranche?

Het overzeese succes van Prooi is uniek, ja. Maar hoe uniek? Gek genoeg bezit Eye International, de organisatie die zich bezighoudt met de ‘marketing en promotie van Nederlandse films in het buitenland’, geen gegevens over buitenlandse bioscoopprestaties van de films die ze promoten. Ook bij het Filmfonds houdt niemand dit bij. Of nou ja, daar zijn ze nét mee begonnen. Er is een database in aanbouw, meldt men.

De informatie sijpelt ook niet vanzelf door: is een film eenmaal verkocht aan het buitenland, dan duiken de bezoekersaantallen en recettes hooguit nog op in afschriften van producenten. Ook van Turks Fruit, in 1973 goed voor een dikke drie miljoen bezoekers in eigen land (nog altijd het record), zijn geen harde overzeese cijfers bekend. Niet zo gek als je weet dat nagesynchroniseerde versies van Paul Verhoevens film naar het boek van Jan Wolkers rouleerden in schimmige buitenlandse sekstheaters.

Wat we wel weten: ook Prooi/Prey ontkwam niet aan de Chinese censuur. Eerder vermoedde Maas dat de afwezigheid van enig bloot in de film hem hiervoor had behoed, maar volgens de distributeur in China waren er wel degelijk aanpassingen vereist. Zo is de Chinese versie iets minder bloederig dan het origineel. Details zijn onbekend, maar het aan gort geknaagde Vondelparkkind zal vast korter in beeld verschijnen.

Het hindert niet. Ook in twee andere films die het goed doen in China, Green Book en Bohemian Rhapsody werd driftig geknipt. De zwarte en homoseksuele pianist uit het Oscar-winnende drama Green Book is in China enkel nog zwart. Freddie Mercury zoent in China niet met mannen en kampt ook niet met aids. En Redbad, die andere Nederlandse flop die je best wat Chinees succes gunt, is nog altijd niet verkocht aan China. Niet zozeer het geweld, maar de christelijke context is hier bezwaarlijk. Die valt moeilijk weg te snoeien. 

De Chinese censuur is streng, maar als die horde is genomen, lonken gouden bergen. Maas, die zich onzeker en uitgerangeerd voelde nadat Prooi in eigen land was geflopt, doet nu dagelijks een rondedansje als hij de jongste cijfers verneemt. De filmmaker, geïnterviewd naar aanleiding van het onverwachte Chinese succes in het AD, beantwoordde de rubriekvraag ‘Graag een standbeeld voor…’ alvast met hernieuwd elan: ‘mezelf.’ Om eraan toe te voegen: ‘Het lijkt me leuk om de duiven erop te zien schijten’, zodat we helemaal zeker weten dat Maas weer Maas is.

Dus hup Filmfonds, dat over twee weken toevallig met een delegatie afreist naar China om wéér te praten over die economisch zo gewenste Nederlands-Chinese coproducties). Zeg nog deze week ja tegen een van die eerder afgekeurde filmvoorstellen van D. Maas. En pak meteen door, daar in Peking. Prooi II. Flodder in China. Nu kan het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden