Drama

Stella's oorlog

Oorlogsfilm beroert niet

Bor Beekman

In de telefilm Stella's oorlog worstelt een jonge vrouw (Stella) met de gevolgen van de vredesmissie in Afghanistan. Haar broer is - zo meldt men althans - omgekomen toen er op patrouille een bermbom afging. En haar man Jur, die ook soldaat is, en aanwezig was bij de explosie, is sinds zijn terugkeer naar Nederland zichzelf niet meer, en zondert zich af.

Stella (gespeeld door Maartje Remmers) weet niet meer tot hem door te dringen en zoekt steun bij het vriendenclubje waar zij en Jur (Javier Guzman) al jarenlang mee optrekken. De mannelijke vrienden van dat clubje zijn óók oud-Afghanistangangers, en maakten deel uit van de dezelfde kleine patrouille-eenheid als Stella’s broer en man, en waren er ook bij toen de bom afging. Het is het soort onwaarschijnlijkheid dat in een film niet onoverkomelijk hoeft te zijn, maar wel hindert wanneer de regisseur inzet op realistisch drama.

Gaandeweg twijfelt Stella meer en meer aan wat er exact is gebeurd in Afghanistan, en wanneer de situatie van haar man Jur een grimmige wending neemt, besluit ze op onderzoek uit te gaan. ‘Ik ga erachter komen wat er is gebeurd in die kutwoestijn’, zegt ze hardop, aan het graf van haar broer.

Stella’s oorlog is de eerste Nederlandse film over de missie in Afghanistan, en over de impact daarvan op het thuisfront. Het is ook de eerste speelfilm van regisseur Diederik van Rooijen (1975), van wie in maart alweer een tweede film uitkomt; Bollywood Hero.

Van Rooijen verzamelde voor zijn debuut een interessante ploeg jonge en getalenteerde acteurs, strikte cameraman Lennert Hillige (Langer licht, Kan door huid heen) en werkte met een ervaren scenarioschrijver (Hugo Heinen).

Toch wordt Stella’s oorlog geen moment de film die het wil zijn; een psychologische thriller. Zo’n film valt of staat bij de brokjes informatie, die de kijker in de juiste dosis krijgt toegediend. In Stella’s oorlog wordt veel te lang vrijwel niets onthuld, en nog minder gesuggereerd, zodat de vertelling gaat slepen. En dan helpt het niet om Stella nog maar eens te filmen terwijl ze hardloopt. Of om nog maar eens wat aardig geacteerde, maar ook volkomen nietszeggende flarden te laten zien uit de zelfgemaakte videofilmpjes van de soldaten.

Regisseur Van Rooijen lijkt zich te realiseren dat er iets aan zijn film ontbreekt, en doet verwoedde pogingen om spanning op te wekken met aanzwellende pianomuziek en een vloed aan close ups. Het werkt averechts. Wanneer het vuurwerk in de ontknoping zich eindelijk aandient, en de ware toedracht in Afghanistan duidelijk wordt, is Stella’s oorlog al te ver uit het lood geslagen om nog te kunnen beroeren.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden