Stedelijk stopt met nieuwe huisstijl

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl stopgezet. Directeur Ann Goldstein wil niet verder met de ontwerper, de Fransman Pierre di Sciullo. Een vakjury koos in januari vorig jaar zijn ontwerp uit voorstellen die vijf gerenommeerde bureaus op uitnodiging van het museum hadden ingediend.

In een verklaring stelt de directeur, die sinds het begin van dit jaar in functie is, dat ze ‘een andere visie’ heeft op de visuele identiteit en branding van het Stedelijk. Goldstein wil dat niet verder toelichten. Wel beklemtoont ze dat de beslissing de steun van de Raad van Toezicht heeft en is genomen met ‘diep respect’ voor de ontwerper. Het museum kondigt aan nieuwe plannen ‘te overwegen’. Di Sciullo wil niet reageren. ‘Dit is een gevoelige kwestie.’ De partijen zijn nog in gesprek over een financiële afwikkeling.

De jury prees destijds de ideeën van de ontwerper voor een nieuw logo en de belettering in de zalen, op correspondentie en de website. De leden prezen zijn ‘inhoudelijke betrokkenheid’, ‘speelse, enigszins anarchistische mentaliteit’ en ‘openheid en bravoure.’ Het ontwerp bevatte ook tientallen korte teksten, zoals ‘The elite for all’ en ‘coffee, book, masterpiece’. Bij het bekendmaken van de keus verklaarde de toenmalige directeur Gijs van Tuyl dat Sciullo’s ‘mentaliteit het dichtst staat bij waar we met het Stedelijk naar toe willen’.

In de jury zaten onder anderen Dingeman Kuileman (directeur van de Premsela-stichting voor Nederlandse vormgeving), directeur Hendrik Driessen van De Pont in Tilburg en architect Mels Crouwel (verantwoordelijk voor de nieuw- en verbouw van het Stedelijk). Grafisch vormgever Gerard Hadders was extern adviseur. Crouwel en Hadders gaven gisteren geen commentaar op de beslissing.

Di Sciullo concurreerde met zijn landgenoot Pierre Bernard van het Atelier de Création Graphique en de Nederlandse bureaus LUST, Mevis & Van Deursen en Irma Boom.

De keus voor de Fransman was in januari 2009 unaniem, maar de jury liet zich kritisch uit over de inzendingen. Het niveau van de presentaties was minder dan waar op basis van de portfolio’s en het prestige van de deelnemers werd gerekend. De keus voor Di Sciullo werd omschreven als ‘een groot avontuur’. Directeur Van Tuyl verklaarde wel dat hij er alle vertrouwen in had. ‘Wat er nu ligt, zien we als een startpunt.’ Er zou nog met de ontwerper worden gesproken over aanpassingen aan de letter.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden