Stedelijk pitcht voor nieuwe huisstijl

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft vijf gerenommeerde bureaus geselecteerd voor een pitch voor de nieuwe huisstijl voor het museum....

Het belangrijkste selectiecriterium van de werkgroep onder leiding van directeur Gijs van Tuyl was de vraag of het bureau in staat werd geacht tot een hybride stijl te komen. Het Stedelijk wil een systeem van tekens laten ontwikkelen, een idee dat is ontleend aan Willem Zandberg, die van 1945 tot 1962 directeur was van het Stedelijk. Zijn werk laat zien dat verscheidenheid of veelsoortigheid kan leiden tot een consequente grafische stijl van een museum.

8 januari 2009 maakt het museum zijn keuze bekend. De huisstijl moet vervolgens breed worden doorgevoerd, van visitekaartjes tot en met de bewegwijzering. In samenwerking met architectenbureau BenthemCrouwel, verantwoordelijk voor het nieuwe museumgebouw, wordt gekeken naar raakvlakken met de architectuur. Met de ontwerper van alle horecaruimtes wordt een inschatting gemaakt van de grafische mogelijkheden voor het restaurant.

Het is de bedoeling dat het Amsterdamse Stedelijk Museum eind 2009 weer open gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden