Stedelijk Museum lanceert emotie-app

De Stedelijk Museum-app Beeld Hilde Harshagen

Het moet wel in de lucht hangen: emoties in het museum. Specifieker: rondleidingen voor wie een kater heeft, aan liefdesverdriet lijdt of juist verliefd is. Op de komende Museumnacht in Amsterdam, 1 november, zal het Stedelijk Museum een app lanceren die juist op die leest is geschoeid, een zogenoemde 'Mood App'.

Jongeren die een parttimebaan bij het Amsterdamse museum hebben, de Blikopeners, hebben de tour ontwikkeld en samengesteld. Bedoeling is dat je op je mobiel een gemoedstoestand kiest - brak, bang, verdrietig, verliefd, mysterieus, vrolijk - waarna je een route langs verschilende kunstwerken uit de collectie krijgt voorgeschoteld.

Verdrietig

Nieuw of opzichzelfstaand is de benadering niet. In het Gemeentemuseum Helmond doet zich iets vergelijkbaars voor. Tot en met 11 januari is daar de tentoonstelling Emoties te bezoeken. Bij binnenkomst kan je met folders een bepaald traject volgen.

Verdrietig? Dan word je naar de Grief-foto's van Erwin Olaf geleid of een aangrijpend beeld van Koen Hauser: een opgebaarde jongeman in een slaapkamertje. Een beetje in de war? Bekijk de video van het duo Jos de Gruyter & Harald Thys (over een hypergevoelige kunstenaar) of die van Meiro Koizumi (over een kamikazepiloot). Afschuw? Bill Viola's super-slowmotion-video van rouwende mensen. Mistroostig? De beroemde huilfilm van Bas Jan Ader.

Voor wie daarna nog wat heftige gevoelens wil afblussen, kan in de gang een plaatje opzetten. En als dat niet helpt, is er het telefoonnummer van Stichting Korrelatie. Geintje? 'Nee, dat is niet lollig bedoeld,' vertelt conservator Frank Hoenjet. 'Tijdens een rondleiding werd het een van de bezoekers te machtig bij het zien van Hausers opgebaarde jongetje.'

Tate Collections

De onversneden museale aandacht voor ontspannen gevoelens en heftige emoties, niet in het getoonde werk maar van de bezoeker, is zeker niet nieuw. Al in 2007 lanceerde de Tate Britain in Londen de 'Tate Collections': twintig op maat afgestelde rondgangen langs de verzameling voor mensen met hartzeer en hoofdpijn; die op zoek waren naar kalmte of juist opwinding. Omdat 'we begrijpen dat emotie de sleutel is achter elk kunstwerk', zoals het motief voor de noviteit luidde. 'Gevoelens die we allemaal met elkaar delen.' Met als bonus dat iedere bezoekers er zijn eigen keuze en gemoed aan kon toevoegen. Precies zoals het Stedelijk dat nu ook wil doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden