Festival Down The Rabbit Hole

Statement of niet: de laatste dag van Down The Rabbit Hole was van de vrouwen

De Zweedse zangeres Robyn zorgde voor een van de leukste feestjes van de zondagavond. Beeld Ben Houdijk

Robyn en Rosalía geven de leukste feestjes van de zondagavond.

Was het een statement, of gewoon een samenloop van agendatechnische omstandigheden? Hoe het ook zij: het driedaagse festival Down The Rabbit Hole bij Ewijk sloot zondagavond sterk feminien af met vier optredens op rij van grote popvrouwen, uit bovendien vier verschillende landen. Daarmee leverde DTRH een mooie bijdrage aan het internationale streven de mannelijke dominantie op de grote podia wat af te bouwen.

De afsluitende show op het hoofdpodium valt helaas wat in het water. De Amerikaanse Janelle Monáe blijkt toch niet de act die kan voorkomen dat de helft van het festivalpubliek de tent toch maar gaat inpakken. De nummers van haar internationaal toch behoorlijk geroemde plaat Dirty Computer, die live in aardige choreografieën en verkleedpartijen worden verpakt, slaan ook niet echt aan. Misschien heeft dat album bij het Nederlandse poppubliek toch niet zoveel losgemaakt en waren liedjes als Make Me Feel en Pynk voor dit festival en voor een daverende afsluiter net wat te lichtvoetig.

Bij het optreden van Aurora in de grote tent Teddy Widder kun je het tegenovergestelde constateren. De Noorse zangeres, die met haar haast doorschijnende gedaante lijkt weggelopen van de set van Game of Thrones, heeft bijna onopgemerkt een aantal flinke hits gescoord. Liedjes als Queendom en The River zijn ook niet bepaald zwaarmoedig, zelfs op het zweverige af. De songs krijgen echter live, dankzij een innemende uitvoering van de charismatische zangeres, best diepgang en klinken bovendien als zeer hedendaagse dancepop, met al die inventieve, vaak meerstemmige refreintjes. De Teddy Widder zingt volop mee.

De ontvangst van de Spaanse Rosalía is ook verheugend. De zangeres is vooral in Latijns-Amerika een ster, met haar fusie van flamenco, hiphop en reggaeton. Maar ze blijkt ook hier al een stevige aanhang te hebben: het publiek in de Teddy Widder haalt de tracks van haar succesplaat van vorig jaar, El Mal Querer, juichend binnen.

Rosalía maakt vooral indruk met haar zang en spetterende choreografieën. De 25-jarige zangeres uit Barcelona heeft een topdansgroep om zich heen verzameld, waarvan de choreografieën zijn uitgedacht door een van de beste vakmensen van het moment: de Amerikaanse Charm La’Donna, die ook werkte met Kendrick Lamar. De bewegingen zijn strak en een feest voor het oog, vooral omdat iedereen kan zien hoe klassieke vormen uit de flamenco vloeiend overgaan in urban dance en stoere twerkbewegingen. De dans versterkt de knappe zangpartijen van Rosalía, die soms raken aan klassieke flamenco, maar bijvoorbeeld in de hit Con Altura ook kunnen overspringen naar pompende reggaeton. Rosalía wint zieltjes in Ewijk.

En dat doet de Zweedse Robyn later op de avond ook, in dezelfde tent. Het verhaal van Robyn is bijzonder. De zangeres had een carrière in de jaren nul, maar keerde ineens terug naar de top met haar heerlijke elektropopalbum Honey van vorig jaar. Ook live doen nummers als Between the Lines en Honey het erg goed. 

Robyn bouwt haar show rustig op, met meer geduld dan bijvoorbeeld Rosalía en Janelle Monáe. Het publiek wordt langzaam een koele trance ingetrokken, en kan intussen ook verlekkerd kijken naar de duetten van de zangeres met haar klassieke danser op het podium. En bij zo’n beheerste en doordachte show krijgt het oude electronummer Dancing on My Own ineens ook weer glans. Robyn danst niet alleen, maar met de hele tent. 

Zo organiseren Robyn en Rosalía de leukste feestjes van de late zondagavond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden