SerierecensieState of Happiness

State of Happiness geeft een mooi tijdsbeeld van Noorwegen in de jaren 70 (drie sterren)

Anne Regine Ellingsæter als Anna in State of Happiness (Lykkeland).

Het fijne van Amerikaanse series als Vinyl en The Deuce is niet alleen dat er zoveel goeie muziek in te horen is, maar ook dat ze iets proberen te vertellen over een maatschappelijke ontwikkeling in een periode uit de recente geschiedenis; de jaren zeventig in dit geval. Dat zie je in Europa gelukkig ook sporadisch. Zo’n serie heeft altijd een voorsprong: zijn de psychologische ontwikkelingen van de personages wat minder, hapert het plot een beet­je, dan is er altijd nog de achterliggende werkelijkheid die de aan­dacht vasthoudt.

Dat geldt zeker voor de Noorse serie Lykkeland, een ironische titel (State of Happiness). Die speelt zich af in Stavanger en omstreken in 1969, een jaar dat zich ook voor Noorwegen als een scharnierpunt zou manifesteren: de olie-industrie kwam van de grond en werd door een slimme overheid genationaliseerd, met alle latere welvaartsvoordelen van dien – maar dat wist in 1969 nog niemand.

Het vrouwelijke schrijvers­collectief bouwt de 8-delige serie rond een groot aantal personages, die, uiteraard, allemaal aan elkaar verbonden zijn. Het centraalst staat Anna, dochter van een boerenpaar, die haar zinnen heeft gezet op een betrekking als secretaresse van de burgemeester van Stavanger, een stad die lijdt onder de wegkwijnende visindus­trie maar kansen krijgt als op een avond door een Amerikaanse firma eindelijk olie wordt gevonden. Anna zal zich, en dat is een van de sterke punten van de serie, met de kennis die ze verwerft ontpoppen als een heimelijke dealmaker.

Er mankeert genoeg aan Lykkeland. De uitwerking van de meeste verhaallijnen is te schematisch en de meeste personages zijn te oppervlakkig en clichématig (je kunt ook zeggen: er zijn te veel belangrijke personages). Denk aan een streng-christelijk meisje dat óók graag drinkt en neukt, en een Amerikaan die niet zonder hoed, overdreven gesp en dito accent in beeld komt.

State of Happiness (Lykkeland)

DRAMA

3 sterren

2018, gemaakt door Noorse staatsomroep NRK, 8 x 50 min.,

Te zien op Lumiereseries.com en verschenen op dvd.

Daartegenover staat een fraaie en boeiende ontleding van de Noorse maatschappij aan de vooravond van grote rijkdom, waarin de jeugd kansen heeft zonder ze te zien, waarin tradities langzaam ondersneeuwen in de overgang naar de moderne tijd, waarin alcohol nog geen taboe is (er wordt gezopen als in Mad Men) en waarin de emancipatie nadrukkelijk aan de deur rammelt.

Het zit allemaal prachtig samengebald in die ene scène, waarin onder de klanken van Don McLeans American Pie alle verhaallijnen voorbijglijden en je even helemaal opgaat in de melancholie van de vooruitgang.