DansrecensieStandalone

Standalone van het Nederlands Dans Theater 2 toont een verrassende diversiteit aan dansers ★★★☆☆

Auguste Palayer en Mikaela Kelly maken krachtig gebruik van hun contrast.

Impasse van choreograaf Johan Inger door Nederlands Dans Theater 2.Beeld Joris-Jan Bos

Meestal sta je niet lang stil bij de overkoepelende voorstellingstitel die Nederlands Dans Theater kiest om choreografieën per avond te groeperen. In dit geval zet Standalone wel aan het denken. In elk van de vier choreografieën – drie bestaande werken, één wereldpremière – komen situaties voor waarin één danser zich afzondert om in poses te bevriezen en te staren naar een groep of de verte. Hoe verschillend de jonge dansers van NDT2 deze opdracht uitvoeren – niet de makkelijkste voor een danser – is tijdens Standalone een onderzoekje waard.

Kele Roberson (20) laat zich in Postscript (2005) prachtig vangen in een lichtbundel. Een kwartier poseert hij als standbeeld: één hand naar voren, één naar achter, op benen die halverwege een looppas stilstaan. Wanneer hij eindelijk in beweging komt, tijdens deze helder gestructureerde en muzikale zwart-witchoreografie van Sol León & Paul Lightfoot, golft een stoot energie van de linkerwand met bladmuziek van Philip Glass naar de rechtermuur, waar pianist Jan Schouten het in een nis overneemt van violist Hebe Mensinga. Alle kleur komt van een verrassende diversiteit aan dansers: groot, klein, robuust, verfijnd, vloeiend, scherp. De grote stoere Auguste Palayer (18) en de strak uitgelijnde Mikaela Kelly (23) maken in hun duetten krachtig gebruik van dit contrast.

In beide werken van de Israëlische grootmeester Ohad Naharin gloort soms nog onwennigheid door tijdens het gestileerd loszingen van de groep. Zoekende ogen verraden een wens tot houvast tijdens het fascinerende vrouwenkwintet George & Zalman (in 2006 gemaakt voor Batsheva – The Young Ensemble, nu nieuw voor NDT). In zwarte jurkjes herhalen vijf vrouwen op de pianosolo Fur Alina van Arvo Pärt een reeks elementaire bewegingen, door in verschoven startposities terug te schieten. Op band somt dichter Charles Bukowski in Making It de menselijke overlevingsdrang op, als geheugenspelletje met telkens een routine toegevoegd (‘pay your taxes/fuck/and if you can’t/copulate’). Bedrieglijk grappige herhaling in opsommingen van woorden en bewegingen.

Postscript van choreografen Sol León & Paul Lightfoot door Nederlands Dans Theater 2.Beeld Rahi Rezvani

In Naharins Black Milk (in 1985 gemaakt voor Kibbutz Dance Company, in 1992 aangekocht door NDT) bruisen de vijf jonge mannen bijna te energiek voor dit initiatieritueel, op muziek van twee marimba’s. Alle rollen en wervelingen, met grijze kleistrepen boven melkwitte rokken, plus het insmeren en schoonwassen, vragen net wat meer bezinking om geen werelddans te lijken.

Black Milk van choreograaf Ohad Naharin door Nederlands Dans Theater 2.Beeld Rahi Rezvani

De wereldpremière van Zweed Johan Inger, getiteld Impasse, bezwijkt bijna onder de dansdrukte. Qua thema klopt dat: Inger vraagt aandacht voor verlies aan individualiteit door groepsdruk, maar pakt moralistisch uit. Impasse begint helder met drie onbezorgde dansers in naturelle kleren en typisch Scandinavische motoriek. Vanuit een huisdeur nemen zes in zwart geklede dansers hun bewegingsruimte over. Even laat het drietal zich verbluft opzij dwingen, om toch maar in zwart te assimileren. Zo’n overname herhaalt zich door een menigte carnavaleske types. Maar de tragiek van de overspoelde rust blijft op afstand en verdampt bijna in de hitsige extravagantie.

Standalone

Dans

★★★☆☆