INTERVIEW

'Stad krijgt veel terug voor kleine investering'

Vanavond wordt in het Tilburgse podium 013 een eerste concert gespeeld in het verbouwde complex, met een grote zaal voor drieduizend man publiek. Daarmee is 013 in één klap weer het grootste poppodium van Nederland. Directeur Frens Frijns: 'Met de nieuwe 013 krijgt Tilburg nieuw elan.'

De nieuwe grote zaal in het verbouwde Podium 013 in Tilburg.Beeld Koen Verheijden

Bouwput

Het is nog best een bouwput, aan de Tilburgse Veemarktstraat. Het eerste concert in de verbouwde popzaal is aanstaande - Rowwen Hèze speelt vrijdag een concert, om de boel even lekker op te warmen - maar directeur Frens Frijns toont zich allesbehalve nerveus. 'Het komt goed.' Schijn bedriegt, wellicht. Want er staat nogal wat te gebeuren in 013 de komende maanden.

Frijns leidt rond, door een splinternieuwe kleine zaal en een overweldigend groot hoofdpodium. Hij wijst op snufjes en noviteiten, dingen waar hij trots op is. 'Kijk, vanuit deze rookruimte heb je toch nog een blik op wat er op het podium gebeurt. Je voelt je nog betrokken. En hier, een nieuw wc-blok, met toiletten die geen water gebruiken. En een uitgang aan de linkerkant van de zaal. Die was er eerst niet: lastig als je naar de wc moest. Dus in die hoek daar lag wel eens wat.'

7,7 miljoen

De gemeente Tilburg mag best eens een complimentje ontvangen, vindt Frijns. 'In het oog van de crisis kwamen wij langs bij de gemeente. Of we konden verbouwen, want daar was het volgens ons tijd voor. En in vier maanden beslist Tilburg dat de plannen door kunnen gaan. Ze zagen er net als wij de noodzaak van in en namen een beslissing. Ik vind dat stoer, en dat mag best gezegd worden. Maar toch: deze hele verbouwing heeft 7,7 miljoen euro gekost. Dat is te overzien, zeker als je het vergelijkt met bouwprojecten als die van het nieuwe TivoliVredenburg in Utrecht. Voor een relatief kleine investering krijgt de stad heel veel terug.'

Waarom 013 op de schop moest? Duidelijk, volgens Frijns. 'Het gebouw stond er al zeventien jaar, in die robuuste architectuur van Benthem Crouwel. De tijden veranderen, dus ook de behoeften van het publiek. Een deel daarvan wordt ouder en wil weleens wat meer comfort - het zijn geen 17-jarige spuugpunkertjes meer. Maar er is ook beweging in het aanbod. De wensen van de bandjes zijn veranderd. Wij merkten dat we een slechte aansluiting hadden van de kleine zaal op de grote zaal. De kleine zaal was te klein, de grote te groot, er zat bijna geen natuurlijke overlap tussen. Er kwamen steeds nieuwe hippe bandjes die echt wel wat publiek trokken, maar nog lang geen tweeduizend man. En een kleine zaal van ruim driehonderd man was voor die acts weer te klein. Die gingen dus aan ons neus voorbij. Eigenlijk was de behoefte om de kleine zaal te vergroten misschien nog wel het grootst bij ons. Daarnaast zagen we natuurlijk de ontwikkelingen in Nederland. Dat het niet meer vanzelfsprekend was dat de beste bandjes in de Amsterdamse Paradiso gingen spelen. Omdat ook de Ronda in TivoliVredenburg zich op de markt had gemeld, met een grote zaal van tweeduizend man. Daarmee had onze oude grote zaal dus de strijd moeten aangaan en we waren bang die te verliezen. Voor eenzelfde aantal bezoekers komen de hippe bands niet snel naar Tilburg. En dat geldt helaas ook nog vaak voor de pers.

(tekst gaat verder onder de foto)

De nieuwe grote zaal in het verbouwde Podium 013 in Tilburg.Beeld Koen Verheijden

Kwetsbare muziek

Met een concurrerende zaal met een capaciteit van drieduizend man wil de 013 bergen gaan verzetten. 'Als wij in één cultureel seizoen veertien keer uitverkopen, dan zijn we met een blik op onze begroting heel goed bezig. Dat is voorlopig het streven, al mag het altijd vaker worden. Maar omdat we een goed systeem in de zaal hebben ingebouwd om de zaal te verkleinen, met een uit het plafond zakkende, harde afscheidingswand, kunnen we ook heel goed concerten voor twaalfhonderd en tweeduizend man blijven organiseren. Dat is een van de mooie dingen van deze nieuwe 013. We blijven zoeken naar kwetsbare muziek en zullen soms ook liever een bijzondere show voor twaalfhonderd man boeken, dan steeds blind voor die grote band voor drieduizend man te gaan.'

En 013 merkt al dat er bandjes afzakken naar het zuiden. Belle and Sebastian staat geprogrammeerd, voor een eenmalige en dus exclusieve show in Tilburg. 'En we krijgen Alabama Shakes op bezoek. En Gregory Porter, daar komen bij ons nu drieduizend man op af. Iedereen blij.'

Het imago van 013 zal er volgens Frijns zienderogen van opknappen. 'We hebben altijd veel heavy muziek geprogrammeerd, en dat blijven we doen. Daar zijn we ook goed in. En naar die bijzondere heavy shows kwam trouwens ook al veel publiek van buiten Tilburg, zelfs uit Amsterdam, maar ook uit België en Duitsland. Kijk ook naar het heavy festival Roadburn, met een enorm internationaal publiek. Maar we deden altijd al veel meer, alleen viel dat kennelijk nooit zo op. De zaal zal zich meer en meer gaan bewijzen als poppodium waar de grote nieuwe en hippe acts voorbijkomen, en dat zal de stad merken. We verwachten ook veel van de nieuwe danceprogrammering, door onze nieuwe danceprogrammeur Bas Veekens. In de oude zaal was het heel moeilijk dance te organiseren, door de trappen in de zaalvloer. Nu is de arena tussen trappen en podium enorm groot geworden, daar kan dus gedanst worden. We kunnen nu dus ook die nieuwe, grote dancenamen gaan brengen.'

Avondje Tilburg

De grote poppodia in de Randstad zullen best wat gaan merken van de nieuwe 013. Er zal vaker een bandje kiezen voor een avondje Tilburg. Maar volgens Frijns biedt een groot 013 ook kansen. 'Je kunt samen optrekken. Samen met Paradiso een grote band naar Nederland halen, die dan in Amsterdam én Tilburg kan spelen. Dat ligt meer voor de hand dan Amsterdam en Utrecht, dat ligt dan te dicht bij elkaar. Er liggen veel mogelijkheden, de markt is in beweging.'

De oude grote zaal van 013 wás al de grootste zaal in een Nederlands poppodium. Maar met de vorig jaar geopende Ronda, met een capaciteit van tweeduizend man, had de 013 de eer moeten delen. Nu is 013 weer veruit het grootste popodium van Nederland - de evenementenzalen als Heineken Music Hall en Ziggo Dome niet meegerekend. Dat schept verwachtingen. Frijns: 'We gaan eerst genieten van de nieuwbouw, mooie concerten programmeren in de grote zaal maar zéker ook in de nieuwe kleine zaal, die je nu eigenlijk niet meer klein kunt noemen. En we zijn al aan het fantaseren, een beetje aan het kletsen, over nieuwe festivals. We zijn straks natuurlijk weer een belangrijk podium voor Incubate, en uiteraard voor Roadburn, en het nieuwe Netherlands Death Fest. Maar er zou nog wel een festival bij kunnen, zeker gezien het succes van het hiphopfestival Woo Hah! van dit jaar. Wat een fantastisch publiek kwam daar op af. Dat is iets waar we in Tilburg ook erg trots op zijn. Het lijkt wel of het publiek hier meer betroken is dan elders, in Nederland of de rest van Europa. Het publiek gaat er voor, je voelt de adoratie, niet alleen bij de metalheads maar ook bij het publiek voor bijvoorbeeld De Dijk. Het werd eens gezegd bij een vergadering: eigenlijk hebben wij het beste publiek van Europa. Die slogan willen we erin houden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden