Springsteens nieuwe album telt een handvol sterke songs, maar de productie is krampachtig ★★★☆☆

Western Stars.

Western Stars, Bruce Springsteen

Pop

★★★☆☆

Sony Music

Luttele maanden na zijn op album en film (Netflix) vastgelegde Broadwayshows komt Bruce Springsteen alweer met een geheel nieuwe plaat. Zonder zijn E-Street Band, maar met veel strijkers. Op Western Stars grijpt The Boss naar eigen zeggen terug naar het barokke popgeluid van eind jaren zestig, begin jaren zeventig. West Coast Pop en Burt Bacharach staan model voor de dertien nieuwe songs, die allemaal vanuit een ander perspectief zijn geschreven.

Naar rollen zoekende Hollywoodacteurs en falende liedjesschrijvers ‘Somewhere North of Nashville’ zijn weer eens wat anders dan de ploeterende arbeiders die Springsteen voorheen graag opvoerde.

Ook muzikaal pakt de zanger alles anders aan. Hij zingt wat ingetogener, omringd door stroperige strijkers die als een iets te ruim zittende jas om hem heen zijn geslagen. De productie is eigenlijk al decennialang een probleem op platen van Springsteen: hij wil alles vaak net iets te vol stoppen met overbodige synths – zelfs hier, als het met strijkers en piano al vol genoeg lijkt.

Ook zijn niet alle liedjes van het niveau van Hello Sunshine, het nummer dat het eerst naar buiten kwam. Dat heeft een fraaie steelgitaar, langzaam aanzwellende strijkers en een mooie melodie: het klopt allemaal. Maar songs als Hitch Hikin’ en Sundown zijn te clichématig, en dan zitten strijkersarrangementen zelfs in de weg. Als je al die violen wegdenkt, zouden veel liedjes daar eerder van opknappen dan dat ze geweld wordt aangedaan.

Western Stars is dus een wat ongemakkelijk klinkende plaat met een handvol sterke songs (Chasin’ Wild Horses, Moonlight Motel en Hello Sunshine voorop). Een betere plaat dan zijn vorige, High Hopes van vijf jaar geleden, maar opnieuw is het de krampachtige productie die veel liedjes in de weg zit.