Filmrecensie Blinded by the light

Springsteenfilm Blinded by the Light charmeert vooral door het sprankelende spel van Viveik Kalra ★★★★☆

De scènes waarin Javed in zijn eigen Springsteenmusical lijkt rond te lopen, tillen Blinded by the Light uit boven de voorspelbaarheid.

Drama/komedie

Regie Gurinder Chadha

Met Viveik Kalra, Kulvinder Ghir, Aaron Phagura, Nell Williams, Dean-Charles Chapman.

118 min., in 72 zalen.

Fijn als er iemand is die je begrijpt en je goed advies geeft. In Blinded by the Light vindt Javed (Viveik Kalra), een Brits-Pakistaanse moslimtiener die zich verloren voelt in het roerige Engeland van 1987, zo’n persoon. Dat het om een Amerikaanse rockster gaat die enkel via zijn songteksten tot Javed spreekt, is bijzaak. Bruce Springsteen is zijn lichtbaken en daar brengt niemand hem van af.

Een fijne premisse, die cineast Gurinder Chadha met veel aanstekelijk enthousiasme – en met instemming van The Boss zelf – uiteenzet. Blinded by the Light is gebaseerd op de memoires van coscenarist Sarfraz Manzoor, en een logisch vervolg op Chadha’s bioscoophit Bend It Like Beckham (2002). Zoals in die film een sikhmeisje stiekem gaat voetballen en daarmee voor veel spanning zorgt in haar gezin, zet Javed de verhouding met vader Malik (Kulvinder Ghir) onder druk. Waarbij het eigenlijke probleem niet Springsteens muziek is, maar Javeds verlangen om gezien en gehoord te worden.

Opgroeiend in een achterstandswijk van Luton, wil Javed dolgraag schrijver worden en de wereld verkennen. Zijn bureau ligt vol poëzie die misschien veel beter is dan hij zelf denkt. Vader Malik stimuleert hem nauwelijks. De jongen moet niet dromen maar studeren, zodat hij niet net als hij in de autofabriek terechtkomt. Een situatie die Javed moedeloos maakt, tot hij op zijn nieuwe school bevriend raakt met de sikhjongen Roops (Aaron Phagura) en van hem enkele cassettebandjes met Springsteen krijgt.

Een pareltje is de scène waarin de relevantie van Springsteens teksten tot Javed doordringt. Terwijl hij door weer en wind door nachtelijk Luton loopt, luistert hij op zijn walkman naar Springsteens The Promised Land. Het nummer valt volledig samen met zijn eigen wanhoop, wat Chadha onderstreept door de tekst ‘sometimes I feel so weak, so weak I wanna explode/ Explode and tear this whole town apart’ als bliksemschichten te laten oplichten op de huizen. In een eveneens heerlijke maar veel luchtigere scène zet Born to Run Javed aan om het op en rennen en dansen te zetten met Roops en de leuke Eliza (Nell Williams). Alsof Javed in zijn eigen Springsteenmusical leeft.

Zulke momenten tillen Blinded by the Light uit boven het voorspelbare feelgoodscenario, met zijn clichématige ups en downs. Maar de film charmeert vooral dankzij het sprankelende spel van Viveik Kalra. Geweldig, hoe hij Javeds groeiende daadkracht koppelt aan een nerdy onbevangenheid, en van diens Springsteen-obsessie vooral een betovering maakt.

LEES VERDER

Zeven films waarin popmuziek, net als in Blinded by the Light, perfect wordt gebruikt

De film Blinded by the Light wordt gedragen door Bruce Springsteens liedjes. Met bestaande muziek een scène naar een hoger niveau tillen is een beproefd recept. V verzamelt zeven bereidingswijzen.