InterviewSanne van der Does

Spring Performing Arts Festival gaat dit jaar door, maar de logistieke puzzel is enorm

Spring Performing Arts Festival gaat dit jaar door, zij het met een paar hoofdbrekens voor de productie. Sanne van der Does, verantwoordelijk voor het leggen van de logistieke puzzel, legt aan de Volkskrant uit hoe ze dat gaan doen. ‘Iedereen interpreteert nieuwe maatregelen anders.’

Tanz van Florentina Holzinger, te zien tijdens het slotweekend van Spring Performing Arts Festival. Beeld Nada Zgank
Tanz van Florentina Holzinger, te zien tijdens het slotweekend van Spring Performing Arts Festival.Beeld Nada Zgank

Het hoort bij haar functie als hoofd productie van Spring Performing Arts Festival dat Sanne van der Does (34) steevast wakker schiet met lijstjes in haar hoofd. Maar deze dagen is de druk extreem, getuige de spontane huiduitslag op haar armen. Zo complex is de intercontinentale puzzel aan veiligheidsvoorschriften, voorstellingen, vergunningen, vervoer en verloop van toeschouwers.

Vorige week hoorde de festivalorganisatie van het ministerie van Cultuur dat het tiendaagse Spring toestemming heeft door te gaan als testen-voor-toegangpilot. Toeschouwers moeten een negatief testbewijs laten zien en bij alle vijftien producties moeten de strenge voorschriften gegarandeerd zijn.

De logistiek op locatie regelt Van der Does. Maanden is ze bezig met een gekmakende schuifpuzzel over de stadsplattegrond van Utrecht. Voorstellingen in de openbare ruimte vielen af. Dat is spijtig, vindt Van der Does: ‘Spring wil graag argeloze voorbijgangers verrassen met onbekende performances. Die mogen schuren. Zo creëer je een buzz in de stad.’ Maar ze begrijpt dat de gemeente Utrecht voor de vergunning geen uitzondering kan maken.

Dus moest Van der Does alternatieven vinden, bijvoorbeeld voor de toeschouwersstellage met badkuipen uit de premièrevoorstelling Bloos – De mannen (over mannelijke intimiteit), gepland op het grasveld voor Stadsschouwburg Utrecht. Uiteindelijk werd onderdak gevonden in stadsgevangenis De Lik. Nu dompelen toeschouwers zich onder in gangen van het cellencomplex, waar vroeger gevangenen hun voorarrest uitzaten. ‘We spreiden mensenstromen over verschillende niveaus zodat die elkaar niet kruisen.’ Het roept het vroegere gevangenisregime in herinnering, waarbij bajesklanten onderling geen contact mochten hebben. Maar goed, alles voor doorgang van optredens.

Het multidisciplinaire karakter van Spring, dat zowel beeldende kunst, dans, theater, muziek als VR-installaties programmeert, maakt de puzzel extra lastig. Voor musea gelden andere restricties dan voor theaters; doorloop-routes verschillen van één-op-één-performances. ‘Het vervelendst was de onduidelijkheid na iedere persconferentie. Iedereen interpreteert nieuwe maatregelen anders.’ In het uiterste geval vroeg ze een maker de publieksopstelling aan te passen. ‘Al wil je liefst geen concessies doen aan artistieke concepten.’

Voor de levende tentoonstelling Motus mori zocht ze met choreografe Katja Heitmann een oplossing voor de nabije intimiteit tussen rondlopende toeschouwers en naakte dansers. Die slaan ‘uitstervende bezoekersbewegingen’ op in een ‘groeiend archief van kleine menselijke motoriek’. In het vernieuwde concept moeten tijdslots van drie uur worden geboekt, om zittend de minutieuze motoriek van navel, ribbenkast, sleutelbeen en kniespier te observeren.

De grootste uitdaging is de internationale programmeringscomponent. Naast Nederlandse coronamaatregelen is Spring gebonden aan soms afwijkende buitenlandse voorschriften. Het festival boekt internationaal opererende kunstenaars in overleg met festivals in buurlanden, om reiskosten te delen. Een streep door een Belgisch festival werkt als een vallende dominosteen voor de precaire constructie van gespreid risico. Om van wisselingen en quarantainegeboden nog maar te zwijgen.

De Singaporese kunstenaar Ho Tzu Nyen blijft thuis terwijl Spring alles doet om zijn kostbare VR-installatie met historische gonggeluiden door de douane te krijgen. ‘Afgelopen najaar hebben we die installatie ongebruikt moeten terugsturen, toen Spring Autumn halverwege noodgedwongen werd stilgelegd.’ Een politieke dansvoorstelling over racisme van het Braziliaans-Argentijnse duo Marcela Levi en Lucía Russo is door de noodsituatie in Brazilië doorgeschoven naar de herfst, evenals negen andere producties.

Voor het hoofd productie zit voorstellingsbezoek er deze editie helaas niet in. ‘Ik kan geen testafspraak maken én flexibel inspringen op de continue stroom aan logistieke vragen. Alles loopt langs mij. En ik ben de enige die het heilige festivalschema mag wijzigen.’

Spring Performing Arts Festival, 20 t/m 29/5 op diverse locaties in Utrecht en online op springutrecht.nl.

De levende tentoonstelling Motus Mori van Katja Heitmann, te zien tijdens SPRING Beeld Jostijn Ligtvoet
De levende tentoonstelling Motus Mori van Katja Heitmann, te zien tijdens SPRINGBeeld Jostijn Ligtvoet
TANZ van Florentina Holzinger, te zien tijdens slotweekend van SPRING Beeld Nada Žgank
TANZ van Florentina Holzinger, te zien tijdens slotweekend van SPRINGBeeld Nada Žgank

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden