Sprankelende afroblues en knotsgekke hippie-hoempa

Bij het Belgische Sfinks hoef je niet voor grote namen te komen. Dat bewezen drie Albanese muzikanten...

Boechout Even leek het erop dat de ramp van 2000 zich zou herhalen. Toen verzoop het jaarlijkse Sfinks Festival in Boechout bij Antwerpen letterlijk in een modderbad. Dit jaar viel de meeste regen echter ’s nachts en dankzij brandweerpompen en enorme waterzuigers was het terrein rond het middaguur weer begaanbaar, zij het bij voorkeur met kaplaarzen of blootsvoets. Zeker gezien de sombere weerberichten viel de opkomst van ongeveer dertigduizend betalende bezoekers niet tegen.

De vrijdagavond, die tot dusver altijd was gereserveerd voor het Festa do Brasil, kreeg dit keer een heel andere invulling: een Gypsyland Extravaganza met optredens van Mahala Rai Banda uit Roemenië en Kocani Orkestar uit Macedonië. Kwalitatief dik in orde maar nauwelijks verrassend.

De rest van de programmering was losjes gedrapeerd rond het thema ‘rituelen’, wat vooral te merken was in de Clubtent, het enigszins afgelegen podium voor fijnproevers. De Zwitserse Laurence Revey verrichtte daar zaterdagmiddag de dagopening. Slechts verlicht door honderden kaarsen op het podium liet ze met behulp van haar eigen stem en wat elektronica hele koorpartijen weerklinken, culminerend in een Halleluja waarvoor zelfs het ingeblikte gebrom van een Tibetaanse Gyutomonnik van stal werd gehaald.

De Libanese Ghada Shbeir deed het een dag later wel helemaal akoestisch en a capella, met schitterende gezangen uit de Assyrische en de Maronitische traditie en enkele Arabo-Andalusische liederen. Helaas moest ze het bij aanvang nog even opnemen tegen het gebeuk van de Rootstrain Rockers op het hoofdpodium, maar toen dat eenmaal was verstomd, bleek de tribuneconstructie van de Clubtent ten opzichte van vorige jaren aanmerkelijk verbeterd, zodat het komen en gaan van publiek nauwelijks geluidsoverlast opleverde.

Dat je bij Sfinks niet voor de grote namen hoeft te komen, werd zaterdagmiddag weer eens bewezen door een wel heel bijzonder optreden van drie muzikanten uit Albanië. Klarinettist Bashkim Llapushi bewees met zijn bevlogen spel in de traditie van de kaba – een stijlvorm die wordt gekenmerkt door een langgerekt, melancholiek en metrumloos voorspel, gevolgd door een korte, ritmisch uitbundige ontlading – hoe terecht het is dat hij in eigen land wordt beschouwd als opvolger van de grote Remzi Lela (die met zijn familie-ensemble als eerste na de val van de dictatuur in 1992 een buitenlandse tournee ondernam en in Nederland veel indruk maakte met zijn optreden tijdens het tv-programma Reiziger in muziek).

Op zondag bleef het tegen alle verwachtingen in vanaf het middaguur droog, maar wel regende het muzikale hoogtepunten. Bassekou Kouyaté uit Mali bracht met zijn afwisselend lome en hitsige Afroblues uit vier ngoni’s (luiten) het publiek in extase, mede dankzij de gloedvolle zang van zijn echtgenote Amy Sacko. Vitaal en sprankelend; heel wat geslaagder dan Le Symphonie de la Kora, een recent megalomaan project van zijn oude kompaan Toumani Diabaté.

En terwijl 17 hippies uit Berlijn met hun knotsgekke brouwsel van skiffle en hoempa vanaf het concertpodium de feestgangers onder vuur namen, serveerde componist en ûdspeler Rabih Abou-Khalil met zijn kwartet in de Clubtent een geflambeerd dessert met stukken van zijn nieuwe cd Songs for Sad Women, opgedragen aan de treurende vrouwen uit zijn geboorteland Libanon.

Aangejaagd door roffels uit de grote raamtrommel van slagwerker Jarrod Cagwin en dreigend gegrom uit de middeleeuwse serpent van Michel Godard kringelden klaaglijke melodielijnen uit Abou-Khalils ûd en de Armeense duduk van Gevorg Dabaghyan liefdevol door elkaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden