Spotify gaat ook nieuws, comedy en podcasts aanbieden

Spotify gaat meer dan alleen muziek aanbieden. Aan het aanbod worden nieuws, video's van onder meer TED, Vice Comedy Central en podcasts toegevoegd. Tijdens een persconferentie in New York heeft Spotify vandaag de nieuwe mogelijkheden van de dienst onthuld.

Daniel Ek, oprichter van Spotify, tijdens de persconferentie in New York. Beeld afp
Daniel Ek, oprichter van Spotify, tijdens de persconferentie in New York.Beeld afp

Spotify gaat zelf eigen content produceren zoals Dance Move of the Day en radioprogramma's gepresenteerd door artiesten.

Ook gaat Spotify vanaf deze zomer samenwerken met Nike voor 'Spotify Running', dat geïntegreerd wordt in de Nike RunKeeper app. Spotify detecteert het looptempo, en koppelt muziek aan de snelheid van de loper. Dj's en componisten - onder wie de Nederlandse Tiësto - hebben composities speciaal voor hardlopen gemaakt. 'Wekelijks zijn miljoenen luisteraars actief met hardlopen op muziek via Spotify. Muziek is het perfecte hardloopmaatje, maar soms heb je iets meer motivatie nodig om het vol te houden', zegt Spotify.

null Beeld reuters
Beeld reuters

Stemming

'Met meer dan 25 miljard luisteruren sinds de oprichting van de muziekstreaming service zeven jaar geleden wil Spotify weten wat de invloed van muziek is op ons dagelijks leven, waar je ook bent, wat je ook doet en welke stemming je hebt', zegt Spotify. Hiervoor heeft de muziekdienst de Now-startpagina gelanceerd. De aanbevelingen passen zich aan op de smaak en stemming van de gebruiker en het moment van de dag en week. 'Een oppepper na de lunch of feestmuziek voor het weekend.'

Spotify-oprichter Daniel Ek noemt de nieuwe initiatieven 'nog maar het begin'. 'We willen dat Spotify je helpt bij het maken van een soundtrack voor je leven door een nog bredere wereld aan entertainment te bieden'.

Spotify is op dit moment nog marktleider in de muziekstreaming, maar kent in toenemende mate concurrentie. Naast het Franse Deezer en Jay Z's Tidal (die al videocontent aanbiedt) plant ook Apple een lancering van een eigen dienst, Beats Music. Ondertussen is Spotify nog steeds niet winstgevend. Het afgelopen jaar boekte het bedrijf een verlies van bijna 60 miljoen dollar. Ondanks de negatieve cijfers is het bedrijf op dit moment 8,4 miljard dollar waard.

De nieuwe Now-pagina's worden vanaf vandaag uitgerold in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Zweden. Andere markten volgen in de nabije toekomst. Spotify Running wordt vanaf vandaag wereldwijd uitgerold op iOS smartphones.

null Beeld afp
Beeld afp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden