Spinnin' wil de Xerox van de dancemuziek zijn

Hoewel platenlabel Spinnin' Records het grootste platenlabel op het gebied van dancemuziek ter wereld is, staat het qua bekendheid nog altijd in de schaduw van Armada Music, het label van dj Armin van Buuren. En daar moet verandering in komen, vindt oprichter en eigenaar Eelko van Kooten.

'We willen de 'Xerox' van de dancemuziek zijn. Mensen moeten op Spotify bij ons naar dance muziek zoeken. We willen dat mensen bij Spinnin' Records komen omdat ze erop kunnen rekenen dat we de beste dance muziek aanbieden', aldus van Kooten.

'Spinnin' Records, dat in 1999 werd opgericht, heeft muziek uitgebracht van enkele bekende Nederlandse dj's als Nicky Romero, Afrojack, Martin Garrix en Sander van Doorn. Het YouTube-kanaal van de platenmaatschappij heeft inmiddels meer dan twee miljard kijkers weten te trekken.

Dancecultuur
Als één van de vooraanstaande landen op het gebied van dance muziek heeft Nederland veel prominente dj's voortgebracht. De reden hiervoor is volgens van Kooten het muzikale klimaat. 'Er is een gezonde dance cultuur in Nederland en dat komt door de festivals en de clubs. Deze cultuur bestaat al twintig jaar, de mensen groeien er mee op. Als je dat als kind meemaakt wil je ook een dj worden en is het ook mogelijk om succesvol te worden in Nederland', zegt van Kooten.

Vooral de mogelijkheid in Nederland om je brood te verdienen als dj is inspirerend voor nieuwe generaties aan djs. 'Als je een dj wil worden moet het wel financieel haalbaar zijn. Door de populariteit van dance muziek is het mogelijk dat je plaat op de radio wordt gedraaid en dat je kunt optreden op festivals en in clubs.'

Kweekvijver
Van Kooten roemt vooral Radio 538, dat iedere week naast een Alarmschijf ook een Dance Smash kiest. 'In Duitsland bijvoorbeeld kwam dance muziek een hele tijd niet op de radio. Hierdoor was er geen ambitie en zijn er dus weinig succesvolle Duitse djs. Nederland is een vruchtbare kweekvijver.'

Over de toekomst van zijn bedrijf durft van Kooten geen uitspraken te doen. 'Mensen groeien nu op in een wereld waar muziek gratis te verkrijgen is. Het enigste dat we kunnen doen is mensen blijven aantrekken. Zolang dat lukt blijven de adverteerders en zullen zij betalen voor wat wij op de markt brengen. We doen waar we van houden, en dat is de beste muziek uitbrengen en het met zoveel mogelijk mensen delen.' (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden