Spic & Span hult politiek manifest in cabareteske vorm

THEATER De titel mag dan verwijzen naar een fluitend melodietje van Gerard Cox over de kneuterige jaren vijftig, vrolijk gaat het er allerminst aan toe in Binnen waait de wind om het huis, de tweede voorstelling van het nieuwe, opvallende Utrechtse theaterclubje Spic & Span....

De benauwdheid rond de cafétafeltjes slaat echter ook naar binnen: in de hoofden van de manke barman, zijn dellerige dochter, de overbehaarde poetsvrouw, de fobische ex-acteur en de invalide stamgast steekt eveneens een storm op, een draaikolk aan fascistoïde gedachten. De jonge schrijver Enver Husicic legt hen onthutsend harde uitspraken in de mond, die gaandeweg de voorstelling samenklonteren tot een onderhuids politiek manifest. Spic & Span trekt gedurfde analogieën tussen de verharding van nu en de crisis die in de jaren dertig ruimte bood aan Adolf Hitler.

Ondanks het pittige thema doet Binnen waait de wind om het huis cabaretesk aan. Regisseur Erik van Welzen speelt leentjebuur bij diverse, bijna nostalgische theaterstijlen. Van vaudeville-achtige sketches door mannen met bolhoeden en mimische, veelzeggende bewegingen tot perverse rafeltjes aan ranzige dialogen (waarin de hulp zichtbaar is van Alex d’Électrique-voorman Ko van den Bosch).

Kort na de première zat het drama nog een tikje knel tussen tekst en timing. Maar als de gekte echt toeslaat in deze ‘nazibruine’ kroeg heeft Spic & Span een originele voorstelling in huis, zowel qua vorm als inhoud. Annette Embrechts

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden