Blad Glamour

Speciaal voor de millennial: tijdschrift Glamour geeft lessen in roem

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: lessen in roem voor millennials in het maandblad Glamour.

Foto RV

Artiestenpsycholoog, dat is een beroep. Wisten we niet. In het 150ste nummer van ‘fashion & beauty magazine’ Glamour komt er een aan het woord, in een verhaal over (wereld)faam.

Daisy Gubbels keert terug naar 356 voor Christus, het jaar dat de Griek Herostratos een tempel in brand stak om eeuwige roem te vergaren, en glamour waarschijnlijk ook. Waarmee de artiestenpsycholoog maar wil zeggen dat het nastreven van roem van alle tijden is.

Interessant thema, in een tijd dat je geen Efezische tempel meer in de fik hoeft te steken om beroemd te worden. Suus Ruis vat het in haar verhaal zo samen: ‘Tegenwoordig hoef je helemaal niets te kunnen om wereldberoemd te worden.’ Dat horen we vaker.

Nadelen zijn er ook aan beroemd zijn, volgens Daisy Gubbels. ‘Het is best even slikken als iedereen in de supermarkt standaard kijkt wat jij in je mandje gooit.’ Voor de lezeressen van Glamour heeft ze een paar tips om ‘gezond’ beroemd te blijven. ‘Ga af en toe naar plekken waar je niet herkend wordt’, is er een van.

Het van oorsprong Amerikaanse Glamour stamt uit 2005, een tijdvak waarin beroemd worden nog een hele klus was. Hoofdredacteur Anke de Jong schetst in haar voorwoord, gericht op ‘de generatie waaronder jij en ik vallen, de millennials’, het verschil met nu.

Destijds probeerde Glamour de lezeressen zoveel mogelijk ‘jurkjes, schoenen en parfums’ te laten zien. ‘Door de komst van social media doe je al zoveel inspiratie op dat wij jou liever tien goeie jurken tonen, en dan precies die tien die jij wil hebben.’

Ook: ‘Het mag ook gaan over méér dan alleen mode en beauty. Body positivity en women empowerment gaan nu hand in hand met de laatste contouring technieken.’ Oké.

Overal in Glamour keert de ingewikkelde relatie met social media terug. Als iets onze generatie bindt, is het dat we gráág gezien worden, schrijft de hoofdredacteur. Drie levende bewijzen staan op de cover: zangeres Naaz, vlogger Monica Geuze en model Isadee. Ze worden ook geïnterviewd.

Het verhaal over online platformen – en hoe die omspringen met gegevens – zal niet aan het trio zijn besteed. Journalist Floor Bakhuys Roozeboom kreeg wel een nieuw inzicht. Ze verwijderde de Instagram-app van haar telefoon.

Wat blijkt? ‘Na vier weken moet ik zeggen: ik mis de plaatjes van jullie o zo fotogenieke ontbijtjes minder dan ik dacht.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.