Spanningsvolle verbeelding met geometrische dans

De Zweden bieden Nederland direct het snoepje van de week.

Mirjam van der Linden
Het Göteborgsoperans Danskompani. Beeld Bengt Wanselius
Het Göteborgsoperans Danskompani.Beeld Bengt Wanselius

Geprezen zijn de theaters die ijveren om spraakmakende dans uit het buitenland naar hier te halen. Zo is nu het Zweedse Göteborgsoperans Danskompani voor een flitsbezoek in Nederland, met een programma dat meteen het snoepje van de week is: Spirit bevat nieuw werk van zowel de Vlaming Sidi Larbi Cherkoui als de Japanner Saburo Teshigawara, twee grootheden in de dans die op een vrij abstracte manier een spirituele kijk op de wereld etaleren.

Cherkaoui's fascinatie voor concepten die het leven begrijpelijk proberen te maken - van religies tot mathematische cijferreeksen - gaat samen met zijn geloof in vooral de raakvlakken tussen al die verschillende 'waarheden' en de mensen die daarachter schuilgaan. In Noetic, afgeleid van het Griekse woord voor verstand, is zijn stellingname kaler en puurder dan ooit. Gekleed in hip-chique zwarte avondkledij, ontworpen door Les Hommes, gaan de dansers op in een meeslepend spel tussen twee entiteiten die met elkaar lijken te wedijveren: gecreëerde orde en natuurlijke orde.


Spirit door Göteborgs-operans Danskompani. Gezien: 30/10, Lucent Danstheater, Den Haag.

Op soms gedragen, soms verstilde muziek van Szymon Brzóska, met live Japanse percussie en livezang, creëren ze heldere vormen als trio's, een halve cirkel of, op de grond, een plat vlak. Maar deze constructies vallen ook net zo makkelijk weer uiteen in organisch gekrioel. Bewegingen zijn vloeiend, met veel spiralende draaien en zwiepende energie, of juist recht en hoekig.

Hetzelfde contrast zet door in het toneelbeeld van beeldend kunstenaar Antony Gormley, met wie Cherkaoui eerder werkte. De dansers werken met buigzame latten die strakke, kruisende lijnen kunnen vormen, maar ook hoepels,die feeëriek tollen, arcades of een bol annex nucleair atoom. In al deze systemen duikt soms een individu of een stel op, pogend een eigen weg te vinden. Hoe nietig en kwetsbaar is de mens.

Dit laatste denk je zeker ook bij het bedwelmende Metamorphosis van Teshigawara. Zoals altijd bij de invloedrijkste choreograaf uit Japan, een generatie ouder dan Cherkaoui, ligt een waas van verstilling en ernst over het werk.

De in huidkleurige pakjes gestoken dansers nemen het op tegen enorme, zacht over de vloer wiegende krullen van zilverkleurig metaal, ontworpen door Teshigawara zelf, die ook beeldend kunstenaar is. Je kunt er van alles in zien, een golf, de tijd. Op onder meer sacrale muziek van Messiaen verandert de groep voortdurend van vorm. De lichamen voegen zich in traag geknede poses, verkrampt, trillend, liggend op de grond. Of bewegen plots en onbeheerst. Ook hier een mooi spanningsvolle verbeelding van ons bestaan.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden