Soundtrack voor een nooit gemaakte film

Chuck Prophet is nog altijd vooral bekend om zijn gitaarspel: subtiel en altijd in dienst van het liedje. Prophet ontdekte zijn eigen, donkere stem pas ná zijn tijd bij Green On Red, toen hij uit de schaduw kwam van de excentrieke Dan Stuart....

Waar zijn ze gebleven, al die Amerikaanse gitaargroepen, die midden jaren tachtig op de Nederlandse podia schitterden? De hele invasie, aangevoerd door bands als Tex & The Horseheads en de 'Paisley Underground' rond Dream Syndicate en Green On Red, bleek in enkele jaren opgebrand.

Heel af en toe toert nog een enkele 'psychedelische cowboy', zoals de muzikanten zichzelf noemden, door ons land. Steve Wynn (indertijd voorman van Dream Syndicate) doet nog regelmatig het clubcircuit aan, en deze week staat Chuck Prophet, gitarist van het roemruchte Green On Red, weer op twee Nederlandse podia.

Vanavond speelt de zanger-gitarist, van wie onlangs het album The Hurting Business verscheen, in 013 in Tilburg. Donderdag staat hij Rotown in Rotterdam, met een speciaal voor zijn twee maanden durende Europese tour samengestelde band. Want Prophet werkt al negen jaar solo, een periode, waarin hij uitgroeide tot een degelijk singer-songwriter, die af en toe een song weet te slijten in het bolwerk van de country, Nashville, maar die ook regelmatig een soloplaat maakt.

The Hurting Business is een breed opgezet album met roots-rock naast country-getinte ballads en sixties-pop, waarin af en toe een scratchende dj opduikt. Zulke moderniteiten gelden misschien als een stijlbreuk in zo'n traditioneel repertoire, maar Prophet is allesbehalve een purist. Zo klinkt het openingsnummer Rise met zijn melancholisch jankende mondharmonica als de soundtrack voor een oude spaghetti-western, maar dan voorzien van een hip hop-beat.

Wel meer songs hebben zo'n filmische sfeer. Niet toevallig noemt de maker het 'muziek voor a movie that never was', om in het bijgeleverde persbericht een fantasieverhaal op te dissen over een film die nooit van de grond kwam.

Het valt niet te ontkennen dat The Hurting Business alles heeft van een soundtrack. De twaalf songs vertellen ieder een klein verhaaltje, dat steeds beeldend wordt verwoord.

Het schrijven van zulke teksten is een van Prophets talenten, die relatief laat naar boven kwamen. In zijn tijd bij Green On Red (dat acht albums in evenveel jaar maakte), was hij de rechterhand van de excentrieke frontman Dan Stuart, uit wiens schaduw hij zelden te voorschijn kwam. Zijn eigen, donkere stem ontdekte hij pas later, op zijn (voor een luttele achthonderd dollar opgenomen) solo-debuut Brother Aldo (1990).

Toch is Chuck Prophet nog altijd vooral bekend om zijn gitaarspel: mooi subtiel en weinig opdringerig, en steeds in dienst van het liedje. Het is een stijl die de sporen draagt van het gebied waar hij in de vroege jaren zestig opgroeide: het dorpje Whittier in Southern California. 'Als je aan een boom schudde, vielen er vijf gitaristen naar beneden', zei Prophet ooit over de bloeiende lokale muziekscene. Er was in die tijd heel wat te dromen voor een jong gitarist. De Amerikaanse Westcoast was even het centrum van de popwereld, en produceerde een onafgebroken reeks wereldacts, van Grateful Dead en Crosby, Stills, Nash & Young tot Flying Burrito Brothers en The Eagles. Zelf behoorde hij tot de volgende generatie muzikanten, die dan wel dezelfde bronnen aanboorden, maar op het moment dat ze in hun eerste bandje speelden, moesten vaststellen dat ze net te laat geboren waren voor een zelfde groot succes.

Voor de laconieke Prophet is het nooit iets geweest om wakker van te liggen. Met zijn gitaar onder de arm trok de hoofpersoon in de film-die-er-nooit-kwam altijd gewoon weer verder. Naar een volgende plek, waar werk was, en waar hij even onderdak kon vinden. Op dit moment is dat bij het Britse Cooking Vinyl-label, dat The Hurting Business in september uitbracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden