Sony gaat nu ook maar een Wii maken

Van de Amerikanen komt de uitdrukking dat ‘als er iets uitziet als een eend, waggelt als een eend en kwaakt als een eend, het waarschijnlijk een eend is’. Sony noemt de jongste uitbreiding voor zijn PlayStation 3 nieuw en een revolutie. Maar het Move-besturingspookje, dat de gebaren volgt van een speler, waggelt en kwaakt als de afstandsbediening van de Wii – de succesvolle spelcomputer van rivaal Nintendo. Kortom: de Move zou je zomaar een Wii-mote in een ander jasje kunnen noemen.

Vanaf komende woensdag gaat Sony de 38 miljoen bezitters van een PlayStation 3 proberen over te halen hun spelcomputer om te bouwen tot een Wii Station. De hardware kost 40 tot 100 euro, afhankelijk van wat een gamer al in huis heeft, zoals de benodigde camera.

Er zullen vijf computerspellen te koop zijn die werken met de Move-technologie. Twintig al verschenen games zijn met software van internet geschikt te maken voor Move. Pas de komende maanden zullen er games verschijnen die meer in de smaak zullen vallen van de fanatieke gamers. Zo bouwt de Amsterdamse Sony-studio Guerrilla een aangepaste versie van Killzone 3. Dit schietspel verschijnt volgend jaar februari.

De eerste toepassingen zijn simpel, bedoeld voor beginners. De Move vervangt het batje in een tennistafelspel, schiet pijlen af en brengt ballen in beweging in een virtueel potje bocce (de Italiaanse variant op petanque). Het zal bezitters van een Wii bekend voorkomen. De voorlopig enige echte originele, nog-nergens-anders-vertoonde Move-titel is Kung Fu Rider. Daarin bestuurt de gamer figuurtjes die op een kantoorstoel of een barkruk door een straat rollen. Ze moeten obstakels ontwijken of juist raken.

Experimenten

Move verschijnt vier jaar nadat de Wii furore begon te maken. Toch, zegt bedenker Richard Marks van Sony, experimenteerden we al vanaf 1999 met bewegingsgevoelige bediening, jaren voor Nintendo dat deed.

Het resulteerde in 2003 in de EyeToy, een camera voor de PlayStation 2 die capriolen van de speler omzet in handelingen op de tv. Er zijn ruim tien miljoen EyeToys verkocht. Sony ontwikkelde in eigen huis 24 games die met de camera werkten.

Net als de Wii in 2006 en de Move nu, werd de EyeToy ontworpen omdat veel consumenten de bediening van spelcomputers te complex vinden. De gewone controller van de PlayStation heeft vijftien druktoetsen en twee stuurtjes. Ook de Move-pook en zijn metgezel hebben nog knoppen. ‘We kunnen niet zonder’, zegt Richard Marks. ‘Wat we bij de EyeToy merkten, was dat hij alleen brede bewegingen kon volgen. Voor nauwkeurige besturing van objecten op het scherm was hij ongeschikt.’

Om die reden heeft de Move-pook aan de bovenkant een lichtgevend bolletje, legt Marks uit. Door de afstand tot het licht te meten kan een camera, de PlayStation Eye (sinds drie jaar op de markt), nauwkeurig de plaats van de Move-pook bepalen.

‘Sommige acties zijn gewoon beter uit te voeren door een knop in te drukken, zoals het afvuren van kogels’, zegt Marks. ‘Knoppen zijn sneller, effectiever en betrouwbaarder.’

Pet af

De Sony-ontwikkelaar neemt zijn pet af voor Nintendo, dat met succes motion control voor computerspellen populariseerde. ‘Move bouwt daarop door. Het werkt preciezer.’ De derde grote speler, Microsoft, brengt over twee maanden Kinect uit, met gebaren- én stembesturing voor zijn Xbox 360. Kinect doet het zonder stuurpook die bewegingen traceert en vertrouwt, net als de originele EyeToy, louter op een camera. Marks: ‘Zij zullen op dezelfde beperkingen stuiten als wij met de EyeToy.’ Nintendo heeft vorig jaar juli de Wii Motion Plus uitgebracht, een betere versie van zijn stuurknuppeltje. Er zijn pas vier games die gebruik van de Wii MotionPlus vereisen.

De Volkskrant kon Move afgelopen zomer even kort ervaren. In een tafeltennissimulator leek de stuurpook slaande bewegingen goed te volgen, inclusief effecten die we aan de bal gaven. In een korte probeerversie van Heavy Rain, een filmisch avontuur, voegde de bewegingsgevoelige bediening niets toe. Een demonstratie die Marks in Amsterdam gaf liet veel spannende mogelijkheden van de Move-technologie zien. In de huidige games zijn die echter niet te vinden.

Voorlopig oogt, waggelt en kwaakt de PlayStation Move als de Nintendo’s Wii.

Pr-beeld van de controller van de Wii-concurrent van Sony
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden