Song-voor-song-recensie Pharrell (****): 'Girl lost verwachtingen behoorlijk in'

Het heeft acht jaar geduurd voordat er een opvolger kwam van Pharrell Williams' debuutalbum In My Mind. Om te zeggen dat de verwachtingen voor Girl, Williams tweede, hooggespannen waren, is een understatement.

Pharrell Williams Beeld ap

Afgezien daarvan bleek Williams in 2013 ook nog eens de man met mondiaal de grootste hitpotentie. Er was Blurred Lines van Robin Thicke waaraan hij had meegeschreven. Er was Daft Punks Get Lucky waarop hij de leadvocalen zong; beide nummers stonden tegelijkertijd op nummer één en twee in de Billboard Hot 100. Toen moest het feelgoodwonder Happy nog uitkomen. Deze week werd bekend dat Williams ook op North Sea Jazz komt spelen.

Girl lost de hoge verwachtingen van de 40-jarige golden boy behoorlijk in. In bijna vijftig minuten neemt de zanger met zijn prikkelende falset en dito baslijntjes je mee op verkenning door zwarte Amerikaanse popmuziek.

Williams weet zich veel wat in zestig jaar zwarte muziek is voorgevallen eigen te maken door het in een nieuwe context te plaatsen. De opwinding van James Brown in Come Get It Bae, de pop sensibiliteit van Motown in Happy, of Stevie Wonders gevoel voor harmonie in Lost Queen. En dat allemaal met een gevoel voor melodie dat sinds In My Mind is gegroeid en een rijkdom aan arrangementen die bijna elk nummer naar een hoger plan tillen. Een song- voor-song-recensie.

Pharrell met Daft Punk en Nile Rogers - makers van de megahit Get Lucky Beeld ap

In bijna vijftig minuten neemt de zanger met zijn prikkelende falset en dito baslijntjes je mee op verkenning door zwarte Amerikaanse popmuziek

1. Marilyn Monroe

Groovy liedje gestut door een vioolmelodietje, gestreken in het refrein, pizzicato in de coupletten terwijl Pharrell zingt dat op elk potje een dekseltje past en dat dat niet altijd Marilyn Monroe of Cleopatra hoeft te zijn. In den beginne al horen we het nimmer versagende ritmegitaartje en Pharrells fascinatie voor vocale harmonieën. Die heilige tweeëenheid is alomtegenwoordig op Girl.

2. Brand New

Duet én duel voor falsettos. Justin Timberlake is de betere zanger, maar Williams biedt zo goed weerwerk dat je niet altijd kunt zeggen wie er zingt. Terwijl een elektrische piano de basis legt voor het ritme, waar Justin en Pharrell zorgeloos doorheen glijden, stapelt de groove zich op totdat de trein zijn volle snelheid bereikt aangejaagd door blazersstoten van The Dap Kings. Zomerse warmte en een glimlach breken door als de uitbundige soulpop door je raam dringt en Justin en Pharrell je ontbijt op bed brengen. Of zoals ze zelf zeggen: Goodmo-o-o-o-orning!'

3. Hunter

Eighties disco met rockgitaar. Zou zo op een Michael Jackson-album passen. Wat ook betekent dat Jacksons stemgeluid Hunter naar een hoger plan had kunnen tillen dat Williams net niet haalt. Die falset is iets te geknepen hier.

4. Gush

Williams laat horen hoe dol hij is op vocale harmonieën. De broeierigheid in de koortjes hangt tussen soft porno en dito soul. Diep gevoeld van binnen zingen Williams en de zijnen: 'Do you wanna get dirty, girl?' Gush opereert in het zelfde gebied als Robin Thickes vorig jaar verschenen album Blurred Lines. Zoet maar krachtig sensueel sentiment.

5. Happy

Feel Good, feel better, feel best! Wie niet spontaan tot gelukzaligheid transcendeert tijdens Happy is hoogstwaarschijnlijk dood. Happy klinkt alsof Williams Outkasts Hey Ya als matrijs gebruikte voor een 21ste-eeuwse interpretatie van jarenzestig-Motown met Ray Charles op Fender Rhodes. Oké, dat betekent misschien dat een en ander is gekopieerd, briljant is het zeker.

6. Come Get It Bae

Missy Elliott's handklapritme uit Work It gekruid met een funky extract gedestilleerd uit het zweet van James Brown. Come Get It Bae is seksueel verlangen, omgezet in energie, ontladen in de club. En dan komt na het eerste refrein Williams weer met zo'n couplet gezongen in p-funk harmonieën voor nog dat extra grammetje opwinding in je lichaam. Er zal naar adem worden gehapt op de dansvloer. Alleen in het bruggetje, als Miley Cyrus zingt, mag je even uitrusten. Met Happy en Brand New op de nominatie voor beste nummer van Girl.

7. Gust Of Wind

Langs stijgende en dalende strijkers zingt Williams hoe hij spiritueel wordt opgetild door zijn lief. Een ballad met robotvocalen van Daft Punk. Mainstream zonder te veel extremen.

8. Lost Queen

Laag geneurie en spaarzame percussie maken de begeleiding haast tribaal terwijl Williams zingt met een zoet stemmetje dat het nummer de ontwapenende charme van een kinderversje geeft. Daarna transformeert Lost in een ballad vol zuchten, sitar en zelfontdekking - You gotta go inward to experience the outer space - en een akkoordprogressie die Stevie Wonder meestal gebruikt voordat hij de slaapkamerlichten dimt. Mooi!

9. Know Who You Are

Het meest luie nummer van Girl met een reggaeritme. Dat lui slaat niet zozeer op überrelaxte dat reggae nu eenmaal aankleeft, maar het gemakzucht waarmee Know Who You Are voorthobbelt zonder iets extra's te bieden. Alicia Keys als zangpartner kan daar niet zoveel aan veranderen

It Girl

En zoals de popgeschiedenis verordonneert dat je nooit genoeg koebel in je liedje kan hebben, geldt dat op een Williamssong ook voor falsetkoortjes. In It Girl evenaren die in scherpte en hoogte de jarenzeventig-funkgroep Ohio Players. Williams plaatst die koortjes nu juist in een soulpop-context waardoor It Girl zich prima thuisvoelt in elke hitparade.

Dat plaatsen van oude ingrediënten in een nieuwe context is Williams' grootste talent en levert sublieme pop op. Ongetwijfeld heeft hij hulp gekregen van studiobaas Andrew Coleman die als arrangeur op bijna alle nummers wordt genoemd. Girl bewijst dat Williams niet alleen in een hiphop-habitat en het soul-spectrum uitmunt, ook in pop is hij een van de veelzijdigste musici van het moment.