Song to Song is typische Terrence Malick met meer sfeer dan plot

Film (drama)

Als het je lukt hoofdpersoon Faye in haar grillen te volgen, is Song to Song een bijzondere, meeslepende maalstroom. De film is een typische Terrence Malick: meer sfeer dan plot en met op de achtergrond een strenge vader.

Ryan Gosling en Rooney Mara in Song to Song.

Faye (Rooney Mara) probeert het te maken als muzikant in Austin, Texas. Haar relatie met de rijke muziekproducent Cook (Michael Fassbender) komt daarbij goed van pas, maar ze wordt ook verliefd op BV (Ryan Gosling), die net als zij hoopt te kunnen leven van zijn muziek. Faye bedriegt de een met de ander, terwijl de mannen goed bevriend raken. Keuzen maken is voor losers, denkt ze; Faye wil vrij zijn, experimenteren. Haar geloof in de liefde zet ze in de ijskast.

Het lijkt een overzichtelijk verhaal, maar dit is een film van Terrence Malick. Meer sfeer dan plot, weinig dialoog, omfloerste ontboezemingen op de voice-over en een springerige montage: Song to Song is een typische Malick, zoals de 73-jarige regisseur ze de laatste jaren met een verrassende regelmaat aflevert. Met The Tree of Life (2011), To the Wonder (2012) en Knight of Cups (2015) heeft de film ook gemeen dat de regisseur er autobiografische elementen in heeft verwerkt. Zo is op de achtergrond weer een strenge vader aanwezig en speelt de relatie met broers een rol.

Song to Song

Drama

Regie: Terrence Malick

Met: Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender, Lykke Li.

129 min., in 25 zalen.

In hoeverre de zoektocht van de personages - naar hun identiteit, naar liefde, naar verlossing - ook de persoonlijke zoektocht van Malick weerspiegelt, blijft schimmig; uitleg of achtergronden bij zijn films geeft hij nooit. In elk geval is duidelijk dat de regisseur hun twijfels en verlangens serieus neemt. Om van zijn recente films te genieten, kun je dat als kijker beter ook doen. Het is misschien gemakkelijk Faye een beetje een aansteller te vinden, met haar gezucht over vrijheid en het opdoen van ervaringen, maar als het lukt haar in haar grillen te volgen, is Song to Song een bijzondere, meeslepende maalstroom.

Meer dan in zijn laatste twee films slaagt Malick erin zijn herkenbare stijl - die onder vuur ligt omdat die te lyrisch en clichématig zou zijn - enigszins in te dammen. Het camerawerk van Emmanuel Lubezki is nog altijd weldadig, maar minder pompeus. Misschien ook omdat de stad Austin het decor vormt.

Muziekfestivals in de stad dienden als achtergrond. De bands en de muziek geven het drama energie, met opmerkelijke gastoptredens van zangeres Patti Smith en acteur Val Kilmer. Kilmer gaat als voorman van een punkrockband een versterker te lijf met een kettingzaag en snijdt zijn haar af met een mes.

Het draait in Song to Song nauwelijks om de muziek (Faye houdt in de hele film maar een paar seconden een gitaar vast), maar om de gevoelens van de hoofdpersonen. Dat is teleurstellend voor wie een muziekfilm verwacht, maar bij Malick is de menselijke ziel nu eenmaal het belangrijkste instrument.

Lees verder

Kritiek op oeuvre Terrence Malick neem toe, terecht?

Ooit dweepten filmliefhebbers met het mysterieuze werk van kluizenaar Terrence Malick. Maar hoe meer films hij maakte, hoe genadelozer de kritiek werd. Te mooi, te poëtisch en te veel van hetzelfde. Terecht?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.