Review

Soliste Tsygankova schildert met haar fabuleuze techniek een keur aan emoties

Het Nationale ballet presenteert met het romantische Onegin een intense vertolking, met vier geweldige solisten. Anna Tsygankova als Tatiana schildert met haar fabuleuze techniek een keur aan emoties.

Anna Tsygankova als Tatiana en Jozef Varga als Onegin Beeld Marc Haegeman
Anna Tsygankova als Tatiana en Jozef Varga als OneginBeeld Marc Haegeman

Dans die Russische ziel en gekwetste passie maar eens woordeloos naar buiten. Makkelijker gezegd dan gedaan. De balletklassieker Onegin, naar Poesjkins beroemde roman in versvorm (1833), draait in wezen om een vertrouwd conflict in de liefde: te vroeg of te laat in hartstocht ontbranden. De verveelde aristocraat Onegin verruilt het drukke stadsleven voor landelijke rust. Via vriend Lenski, een romantische dichter, ontmoet hij diens geliefde Olga en haar zus Tatiana.

Die laatste valt in katzwijm voor Onegins hooghartige allure. Hij wijst haar hartstocht af, kwetst haar ziel en vernedert Lenski door een openlijke flirt met Olga. In zijn trots gekrenkt daagt Lenski hem uit voor een duel. Niemand krijgt uiteindelijk wat hij of zij verlangt. Ook Onegin niet: wanneer hij jaren later wel in liefde ontbrandt voor Tatiana, blijft zij trouw aan haar man, prins Gremin.

Onegin

Dans
Door: Het Nationale Ballet en Het Balletorkest.

29/3, Nationale Opera & Ballet, Amsterdam. Aldaar t/m 16/4.

In zijn verzen haalt Alexander Poesjkin talloze stijlfiguren uit de kast om deze tragische romantiek hartstochtelijk te bezingen. In John Cranko's choreografie voor het Stuttgarter Ballet (1965, herzien in 1967) moeten de dansers van Het Nationale Ballet dit alles onderstrepen met motoriek en mimiek. Soms gaat dat fout, bijvoorbeeld wanneer gespierde jongens met gekromde ruggen, krullerige pruiken en bibberige tremors de oude landadel verbeelden. Lachwekkend, daar ze wel zwieren in een mazurka of wals. Ook het opzichtig naaien van jurken op de maat van het orkest oogt grotesk. Maar dat zijn smetjes op een verder intense vertolking, met vier geweldige solisten.

Anna Tsygankova als Tatiana schildert met haar fabuleuze techniek een keur aan emoties. In haar droomduet met Onegin is ze als was in de handen van Jozef Varga. Tegelijkertijd geeft ze elke lift de perfecte afzet: hogeschoolsouplesse. Ze betovert de lucht met draaiende en strekkende benen en vecht hartstochtelijk tegen Varga's gesloten houding. Tijdens een indrukwekkende pas de deux, die in de slotacte zijn echo krijgt wanneer hij aan haar voeten hunkert naar iets dat zij loswoelt en terugduwt.

Anna Tsygankova als Tatiana en Jozef Varga als Onegin Beeld Marc Haegeman
Anna Tsygankova als Tatiana en Jozef Varga als OneginBeeld Marc Haegeman

Dat topsoliste Tsygankova een gedroomde Tatiana zou zijn, was te voorzien. Maar dat de Chinese Qian Liu, pas drie maanden eerste solist, zo'n scherpe, alerte en meeslepende Olga neerzet is een verrassing. Ze schakelt naturel in één beweging van speels naar dramatisch, geholpen door de hartveroverende vertolking van Remy Wörtmeyer als romantische Lenski. Vol jeugdige bravoure nemen ze de gehele landadel op sleeptouw.

Wel wennen is Kurt-Heinz Stolzes bewerking van Tsjaikovski's verzameld werk (dus geen originele balletcompositie). Door de hoge fluiten klinkt de sfeer geforceerd; je mist een opbouw met terugkerende thema's. Maar het pittig spelende Balletorkest weet er onder leiding van een jarige Ermanno Florio toch een climax uit te slepen, culminerend in het knappe uitroepteken van soliste Tsygankova.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden