Software schuldig aan saaie logo's'

Hedendaagse logo's zijn vaag en zielloos, meldt het vakblad Communicatie. Bedrijven streven naar zekerheid en willen een allemansvriendje zijn. Een krachtige identiteit zit daarbij alleen maar in de weg....

Kenner Jacques Koeweiden is milder: 'Een logo moet je de tijd geven. Een beeldmerk dat iets meer moeite kost om te begrijpen, is altijd beter: het blijft hangen.'

Maar de praktijk is anders. 'Bedrijven laten zich bij het ontwerpen van een visuele identiteit leiden door mogelijke overnamepartners. Ze willen zo aantrekkelijk en generiek mogelijk overkomen', zegt Henri Ritzen van Studio Dumbar.

Het resultaat is zielloos. 'Ze zoeken allemaal zekerheid', zegt Ritzen. Die zekerheid vertaalt zich in metershoog vooronderzoek. Op basis daarvan mogen designers aan de slag. Dodelijk voor iedere vorm van creativiteit.'

Maar de schuld ligt niet alleen bij de opdrachtgevers. Stone wijst met de vinger naar de designwereld zelf. De logo-vervlakking begint al op de opleidingen. Hij gaf laatst een gastcollege voor een lege zaal. De studenten bleken allemaal thuis achter hun computer te werken.

'Software neemt het over van de creativiteit. Dan is het niet vreemd dat je overal dezelfde logo's ziet. Grafisch design is geen ambacht meer, maar een computerspelletje. Een invuloefening met een tekenprogramma en airbrush.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden