Social media steeds belangrijker om nieuws te vinden

Sociale media zijn een belangrijk middel voor mensen onder de 25 om nieuws te ontdekken. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Reuters Institute in vier Europese landen en de Verenigde Staten. Zo vindt bijvoorbeeld 43 procent van de Britten tussen de 16 en 24 hun nieuws via onder andere Twitter en Facebook. Van de Britten boven de 45 gebruikt 'slechts' 11 procent sociale media om nieuws te vinden.

Nieuws op een smartphone. Beeld ThinkStock

Voor de eerste editie van het 'Reuters Institute Digital Report' werd het nieuwsgedrag in de VS en in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Denemarken onderzocht. Van de Europese landen blijkt gemiddeld - over alle leeftijden genomen - een op de vijf consumenten nieuws via sociale netwerken tot zich te nemen. Onder jongeren is dat zelfs 43 procent.

Maar de onderzoekers benadrukken dat de belangrijkste manier om aan online nieuws te komen nog steeds het intikken van het adres van een nieuwssite is. Over de gehele linie geeft 51 procent van de ondervraagden aan dat ze op deze wijze aan nieuws komen.

Aangezien de jongeren van nu massaal sociale media omarmen om nieuws te ontdekken, verwacht het Reuters Institute dat deze steeds belangrijker zullen worden als nieuwsportals. Het rapport wil het veranderende mediagedrag in kaart brengen. Deze eerste publicatie is de aftrap hiervoor.

Beeld Reuters

Het instituut onderzocht ook via welke verschillende kanalen het nieuws wordt geconsumeerd. Er blijkt veel overlap te zijn - wat er volgens Reuters op duidt dat veel media naast elkaar blijven bestaan. In de VS, Groot-Brittannië en Denemarken is het internet het belangrijkste medium om nieuws te consumeren. In Duitsland en Frankrijk is televisie nog het populairst.

Het verschil tussen jongeren en ouderen is echter groot, volgens het onderzoek zijn jongeren veel minder geïnteresseerd in traditionele media, wat voor een verdere verschuiving richting online nieuws zou kunnen zorgen. De bereidheid om te betalen voor online nieuws is in alle landen laag, variërend van 4 procent van de Britten tot 12 procent van de Denen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.