Soapseries bezorgen HMG miljoenenverlies in 1996

De Nederlandse soaps Goede Tijden, Slechte Tijden en Onderweg naar Morgen hebben de Holland Media Groep (RTL4, RTL 5 en Veronica) over het afgelopen jaar een miljoenenverlies bezorgd....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De HMG-directie heeft de 'pijnlijke beslissing' moeten nemen om de boekwaarde van beide soaps met 42 miljoen gulden te verminderen. De reclame-inkomsten zijn sterk achtergebleven bij de kosten van de series. In totaal heeft HMG 47 miljoen gulden verlies geleden in 1996.

HMG gaat voort met de soaps, maar wel op een andere financieringsbasis. Beide series zorgen nog altijd voor hoge kijkcijfers. Het populaire Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) is met het NOS-Journaal het best bekeken programma van de Nederlandse televisie.

HMG heeft in de afgelopen jaren niet meer dan tweederde van de kosten in de boeken afgeschreven. Het bedrijf heeft nu besloten het restant van de kosten in één keer te verwerken.

De reden van deze maatregel is dat HMG veel te optimistisch is geweest over de aantrekkingskracht van de soapseries. De commerciële tv-exploitant heeft gedacht dat zowel GTST als Onderweg naar morgen nog regelmatig zou kunnen worden herhaald. Daarop was de financiering van de producties gebaseerd. De mogelijkheden om de series te herhalen, zijn beperkter dan aanvankelijk werd gedacht.

HMG wijt de afwaardering op GTST aan de ombouw van RTL5 tot een nieuws- en actualiteitenzender. Dit is door de Europese Commissie afgedwongen. Daardoor waren herhalingen van GTST op die zender niet langer mogelijk.

Volgens de HMG-directie zijn herhalingen van GTST op RTL4 of Veronica ook niet mogelijk. De adverteerders zouden dat niet accepteren.

De commerciële tv-exploitant hoopt het probleem van de hervertoningen dit jaar alsnog op te lossen via TV10, een bescheiden televisie-zender die uitsluitend herhalingen van oude series laat zien.

Ondanks het miljoenenverlies over 1996 zegt bestuursvoorzitter R. Sautter van het Luxemburgse media-conglomeraat CLT er niet over te piekeren om uit HMG te stappen. 'Wij geloven zeer in de Nederlandse markt voor commerciële televisie, ook al is de concurrentie van vooral SBS dan sterk toegenomen.'

Sautter verwacht dat de advertentie-inkomsten in de tweede helft van dit jaar gaan aantrekken. Afgelopen jaar leed HMG nog onder de algehele daling van de markt met 3 procent en 'extreem hoge kortingen' op reclametarieven. De omzet van HMG bleef daardoor steken op 720 miljoen gulden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.