InterviewRegisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah

‘Snoop Dogg, Queen Latifah: ze willen allemaal met ons praten. Wat ons nu overkomt is larger than life’

Bilall Fallah en Adil El Arbi.Beeld Marie Wanders

De nieuwe Bad Boys-film maken, je moet het maar aandurven als jong regisseursduo. Gelukkig weten de Belgen Adil El Arbi en Bilall Fallah precies wat ze willen en hóé ze het willen.

De Vlaamse filmregisseurs Adil El Arbi (31) en Bilall Fallah (32) zitten in een hotel in Amsterdam met een onuitwisbare glimlach op hun gezicht: het is ze gelukt. Nadat ze de afgelopen jaren internationaal indruk maakten met hun Hollywood-achtige misdaadfilms gesitueerd in Belgische probleemwijken draait nu hun Hollywooddebuut in de Amerikaanse bioscopen. Bad Boys for Life is het langverwachte derde deel van de Bad Boys-reeks rond de bekvechtende narcotica-agenten Mike en Marcus in Miami, gespeeld door Will Smith en Martin Lawrence. Op de begintitels staan alleen El Arbi en Fallahs voornamen: directed by Adil and Bilall.

De derde Bad Boys is een bonafide bioscoophit blijkt maandagmiddag als de eerste opbrengstcijfers binnenkomen. De film met een productiebudget van 81 miljoen euro heeft na vier dagen al 97 miljoen opgebracht. ‘Er is bij veel mensen veel stress verdwenen’, grijnst Adil. Bilall vult aan: ‘En wij mogen films blijven maken in Hollywood.’

Was het voor jullie echt alles of niets?

Bilall: ‘Onze agenten zijn daarover altijd duidelijk geweest: mocht deze film floppen dan houdt het op.’

Adil: ‘Maar als het lukt, zeiden ze, komen al jullie dromen uit.’

Bilall: ‘Wat ons nu overkomt is larger than life.’

Adil: ‘Jamie Foxx kwam na de première in LA naar ons toe om te zeggen dat hij de film cool vond en met ons wil werken.

Bilall: ‘Snoop Dogg, Queen Latifah: ze willen allemaal met ons praten, omdat we de regisseurs van Bad Boys zijn.’

Adil: ‘Maar wij zijn juist hún fans, het is zot dat de rollen opeens zijn omgedraaid.’

Zijn jullie nuchtere Vlamingen die dan ook ergens denken: die reacties zijn wat opportunistisch?

Adil: ‘Nee joh.’

Bilall, armen wijd: ‘It’s all love.’

Het jongensboek van Adil en Bilall, onafscheidelijk sinds hun ontmoeting op de filmschool van Brussel, begon toen de Amerikaanse blockbusterproducent Jerry Bruckheimer (Beverly Hills Cop, Pirates of the Caribbean) vijf jaar geleden op hun jeugdbendefilm Black (2015) stuitte. Hij ontwaarde een groot talent voor spektakelregiein het tweetal. 

Bruckheimer ging op zoek naar een project voor de Belgen, maar in de jaren die volgden bleef het bij plannen en beloften. De regie van de derde Bad Boys was toen ondenkbaar, zegt Adil, op dat moment was een andere regisseur verbonden aan de film. 

In de tussentijd gingen de Belgen thuis onverstoord verder met filmen. Met Patser (2018), een zwaar aangezette actiekomedie over drugshandel, etaleerden ze nog eens onbeschaamd hun filmplezier. Toen bleek dat de beoogde Bad Boys 3-regisseur niet door één deur kon met Will Smith, kwamen de Belgen alsnog in het vizier.

Jullie waren in 1995 7 en 8 toen de eerste Bad Boys in de bioscopen draaide. Wanneer zagen jullie de originele film voor het eerst?

Adil: ‘Een paar jaar later, op televisie en gedubd in het Frans, Flics de choc. Ik vond het de shit: Beverly Hills Cop, maar dan met andere politieagenten.’

Bilall: ‘Ik was groot fan van Will Smith in The Fresh Prince of Bel-Air en hield van de vroege films met Martin Lawrence (House Party, Boomerang, red.). Het was een prachtig om die twee samen in een film te zien: twee coole politieagenten die urban zijn en alle regels breken. Ik dacht: zo wil ik ook zijn!’

Het moet lastig zijn om een stempel te drukken op een grote franchisefilm. Op welk eigen idee zijn jullie het meest trots?

Bilall: ‘De scène waarin Mike en Marcus afspreken om nog één keer samen op te trekken, het one last time-moment. De acteurs geven elkaar een boks waarna de camera achteruitvliegt naar een weids overzicht van de stad, dat is een typisch Adil en Bilall-shot.’

Adil: ‘Met een roze lucht.’

Bilall: ‘Magic hour.’

Adil: ‘In een andere scène zie je Will in een wolk van paarse rook tijdens een vuurgevecht. Paars en roze, dat is een Miami Vice-achtige sfeer. Het is onze stijl, ook Black en Patser zijn kleurrijke films. Het ziet er duurder uit, gestileerder, dat hebben wij graag.’

Hebben jullie moeten knokken om jullie eigen stijl erdoor te krijgen?

Adil: ‘Ja, die stijl is het gevolg van een bewuste creatieve keuze, hè. Als je een film maakt met zo’n groot budget en je hebt weinig ervaring om met zo’n budget om te gaan, vrezen de producenten dat die kleur de film te cartoonesk maakt. Dan willen ze het liever op veilig spelen: grijze rook is toch ook goed? Maar als je het tóch doet en het lukt, zie je dat de stijl wordt omarmd door het team. Dan zie je je keuzen zelfs terug in de marketing, in de trailer werkte het ook heel goed.’

Bilall: ‘Dat is de paradox: de producenten weten wie ze in huis halen, maar het laatste wat ze willen is twee onervaren jongens die de boel uit de hand laten lopen, daarom waren ze in het begin heel strikt.’

Will Smith is behalve hoofdrolspeler ook producent. Hoe sturen jullie hem bij?

Adil: ‘Will stelde ons de eerste ontmoeting op ons gemak. Hij is zo professioneel en ervaren, en weet ook zoveel over filmmaken. Samen probeer je het beste in elkaar boven te halen, als een voetbalploeg.’

Bilall: ‘Hij testte ons voortdurend; we hebben eindeloze discussies gevoerd waarin we werden uitgedaagd onze keuzen zo helder mogelijk te verwoorden.’

Adil: ‘Dit Bad Boys-deel heeft meer drama dan zijn voorgangers, we duiken dieper in de gevoelens van de hoofdpersonages. Het was heel belangrijk dat we allemaal op één lijn zaten.’

Wat is de grootste les die jullie op de set van Bad Boys hebben geleerd?

Adil: ‘Altijd openstaan voor ideeën van anderen en nog harder nadenken voor je zelf beslissingen neemt. Want hoe groter en duurder de film, hoe groter de impact van je beslissingen.’

Michael Bay, die de eerste twee Bad Boys regisseerde en later ook de Transformers-reeks maakte, speelt een cameo als ceremoniemeester op een bruiloft. Wat heeft hij jullie meegegeven?

Bilall: ‘Don’t fuck up my baby, zei hij tegen ons. Het is een supervriendelijke kerel verder. En goed. We wisten meteen dat we een stapje terug moesten doen toen hij op de set was. Hij had tot in de puntjes uitgedacht hoe zijn cameo eruit moest zien: een 360-graden-shot om hem heen, zijn trademark-actiescèneshot, Bay style.’

Wie doet wat op de set?

Adil: ‘Het liefst doen we alles samen. Voor deze film moesten we ons opsplitsen, stond Bilall de ene scène te regisseren, moest ik op dat moment een andere doen.’

Bilall: ‘Verder houden we erg van het good cop, bad cop-spelletje.’

Adil: ‘Ik ben de bad cop.’

Bilall: ‘Ik ben iets zachter. Will zei dat als hij iets voor elkaar wil krijgen, hij bij mij moest zijn.’

Jullie staan alleen met jullie voornamen op de begintitels: directed by Adil and Bilall, als een soort merk.

Adil: ‘Dit is ooit begonnen met een poster voor Black. ‘De nieuwe film van Adil en Bilall’, stond erop. Zo kende het publiek in Vlaanderen ons ook.’

Bilall: ‘Het voelt ook persoonlijker en je hebt meteen een trademark. Spike Lee kondigt zijn films aan met A Spike Lee Joint, je weet dan wat je krijgt.’

Adil: ‘Bij The Directors Guild of America, de vakbond voor film- en televisieregisseurs, zeiden ze meteen: dit kun je niet zomaar doen in Amerika, er zijn regels.’

Bilall: ‘Maar het bleek toch te kunnen, op één voorwaarde: dat we voor altijd samen films blijven maken, haha.’

Waar staat een Adil en Bilall-film voor?

Adil: ‘Films die flowen, films die voorbijvliegen, met een goed ritme. Dat kan ook drama zijn, we hoeven niet per se alleen maar actie te maken.’

Bilall: ‘Gegarandeerd een échte bioscoopfilm. Dat je na afloop ontdekt dat je geen moment op je horloge hebt gekeken.’

Het scenario voor Bad Boys 4 wordt al geschreven. Gaan jullie die regisseren?

Adil: ‘Daar kunnen we...’

Bilall, met bulderlach: ‘Wie anders? Bad Boys is nu van ons.’

Adil El Arbi over het geheim van een goede actiescène 
‘Ook al film je actie, je moet altijd iets willen vertellen, met een begin, midden en eind. Met wat ontploffingen ben je er niet meteen. Will Smith en Martin Lawrence in een motor met zijspan die een slechterik met raketwerper in een helikopter achtervolgen, dát is een goed idee. Daarin zit dynamiek.’ Bilall Fallah: ‘Je moet vanuit de personages blijven vertellen. Als je de focus strak op hen houdt, weet je: dat wordt lachen.’

Interview met Adil el Arbi en Bilall Fallah in de Volkskrant over Black (2015).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden