Snapchat's Evan Spiegel vol in schijnwerpers bij beursgang

Alle schijnwerpers van de financiële en techwereld zijn donderdag gericht op Evan Spiegel: oprichter, directeur en uithangbord van het bedrijf Snap. Dat moederbedrijf van de populaire app Snapchat maakt zijn langverwachte beursgang.

Evan Spiegel.Beeld ap

De wereld is dan enkele tientallen miljonairs rijker, allen werknemers van Snap. En twee kakelverse miljardairs: Evan Spiegel en mede-oprichter en techniekdirecteur Bobby Murphy.

In niets lijkt Spiegel op een illustere voorganger (en collega-miljardair) als Microsoft-oprichter Bill Gates. Spiegel is de glamourboy in techland: dure auto's, topmodel Miranda Kerr aan zijn arm en, o ja, behept met een neus voor ontwrichtende ideeën. De bijna 27-jarige Spiegel in een paar trefwoorden.

Begin bij het begin

Wat maakt Snapchat zo uniek? En wat maakt Spiegel zo briljant? Volgens Jeremy Liew van Lightspeed Venture Partners, een van de grote investeerders in Snap, is het Spiegels kracht dat hij bewezen modellen los durft te laten. Bij sociale netwerken staat de nieuwste bijdrage of update bijvoorbeeld altijd bovenaan. Bij Twitter is dat zo, bij Facebook en Instagram en in het verleden bij MySpace en Friendster aan het begin van dit millennium. Spiegel zette die conventie aan de kant, vertelt Liew tegenover techblog Recode. 'Mensen zetten nooit vraagtekens bij de staande praktijk. Ze doen gewoon wat gebruikelijk is. En dan komt Evan en vraagt: wat is nou logisch?', aldus Liew.

Volgens Spiegel moeten verhalen chronologisch worden verteld en moet de social mediagebruiker dus beginnen bij het begin van het (beeld)verhaal. En zo doet Snapchat het dus: daarop staan beeldverhalen van begin tot eind. Dat model werkte: de app werd mateloos populair onder jongeren. Inmiddels heeft onder andere Facebook deze manier van verhalen gekopieerd.

Beeld afp
Oprichters van Snapchat Evan Spiegel en Bobby Murphy bij het Time 100 Gala in 2014.Beeld afp

Privacy

Nog zo'n goed idee dat tegen de intuïtie indruist: berichten die uit zichzelf verdwijnen. Snapchat werd er groot mee. Het idee voor Snapchat ontstond in de lente van 2011, toen Spiegels dispuutgenoot Reggie Brown vertelde over een pikante foto die hij had gestuurd en waarvan hij spijt had gekregen. 'Was er maar een app waarmee je verstuurde foto's kon wissen', zei Brown volgens de overlevering tegen Spiegel. Spiegel was gelijk enthousiast en trok Bobby Murphy aan als programmeur om de app te bouwen. De rest is geschiedenis.

Spiegel heeft sindsdien altijd benadrukt dat privacy bij hem hoog in het vaandel staat, in tegenstelling tot de altijd naar meer data hongerende Facebook en Google. Het pijnlijk uitlekken in 2014 van een hele serie studentikoze en seksistische mailtjes uit Spiegels studententijd zal zijn hang naar privacy nog hebben versterkt. Spiegel moest na de onthulling van zijn seksistische uitlatingen diep door het stof: 'Ik heb geen enkel excuus voor mijn idiote emails. Het spijt me dat ik ze destijds schreef en ik was een eikel dat ik dat heb gedaan. Die mails reflecteren op geen enkele manier de persoon die ik nu ben.'

Als Snapchat toen al had bestaan, was deze knieval vermoedelijk niet nodig geweest. Hoewel Spiegel zo op zijn privacy gesteld is, dat hij zelfs Snapchat niet lijkt te gebruiken. Verloofde Miranda Kerr doet dat trouwens wel.

Studievriend

Murphy en Spiegel braken na de oprichting van Snapchat al heel snel met bedenker Brown, uit wiens koker niet alleen het idee voor de app, maar ook het logo met het spookje kwam. Brown eiste een aandeel van 30 procent voor zijn bijdrage, maar Spiegel hield voet bij stuk: Brown werd eruit gewerkt. Hij had hem niet langer nodig. Uiteindelijk werd de zaak in 2014 geschikt. Pas dit jaar werd duidelijk dat Brown 'slechts' 157,5 miljoen dollar heeft overgehouden aan zijn Snapchat-tijd. Een schijntje vergeleken met de enkele miljarden die Brown en Spiegel nu waard zijn.

Zuckerberg

Spiegel wordt vaak vergeleken met Facebook-baas Mark Zuckerberg. Beiden komen uit een welgesteld milieu, studeerden aan een prestigieuze universiteit (Spiegel aan Stanford - niet afgerond, Zuckerberg aan Harvard), beiden smeedden op hun studentenkamertje al plannen voor hun sociale medianetwerk en beiden gaan het liefst gekleed in een t-shirt. Bij Spiegel is dat altijd wit, bij Zuck altijd grijs, want verschil moet er ook zijn. Beide mannen kwamen eind 2012 met elkaar in aanvaring. Zuckerberg nodigde Spiegel en zijn maten toen uit voor een ontmoeting en rondleiding bij het grootste sociale netwerk ter wereld. 'Ik ben groot fan van jullie', schreef de Facebook-baas. Spiegel mailde volgens zakenblad Forbes doodleuk terug: kom dan maar bij ons langs.

Zuckerberg deelde tijdens zijn bezoek mee dat Facebook een kopie van Snapchat op de markt zou brengen, Poke genaamd. Dankzij alle publiciteit rond de lancering van Poke steeg Snapchat juist in populariteit. Niet veel later besloot Zuckerberg dat hij Snapchat beter kon inlijven dan de concurrentiestrijd aan te gaan. Hij bood Spiegel en Murphy 3 miljard dollar voor hun aandelen. Spiegel hield weer voet bij stuk. Het toppunt van arrogantie volgens velen, maar hij weigerde. Nu zijn zijn aandelen op papier al 4 miljard dollar waard, en die van Murphy ook.

Beursgang

Donderdag debuteert Snap (het moederbedrijf van de app Snapchat) op de beurs van New York. De verwachtingen onder beleggers zijn hooggespannen. Het bedrijf van oprichter Evan Spiegel zal dan ruim 20 miljard dollar waard zijn. Spiegel zelf is, als de voortekenen niet bedriegen, ruim vier miljard waard. Bij Snap werken ongeveer 2000 mensen. De meesten hiervan houden zich bezig met de ontwikkeling met de populaire app, die nu bijna 160 miljoen dagelijkse gebruikers heeft. Snap doet echter ook aan hardware: sinds kort is een speciale bril op de markt, Spectacles genaamd. En volgens berichten in the New York Times zou Snap nu ook werken aan een drone waarmee foto’s en video’s kunnen worden gemaakt. Die natuurlijk vervolgens weer in de app moeten worden geplaatst. Het is nog onduidelijk wanneer deze ‘Snapdrone’ op de markt komt. Opvallend is het nettoverlies dat in 2016 werd geleden: 515 miljoen dollar. Dat is meer dan de totale omzet van 405 miljoen in datzelfde jaar.

Los Angeles

Spiegel mag dan vanaf nu de nieuwste techmiljardair zijn, hij is in alles een product van de glamourstad Los Angeles, waar hij woont. Spiegel bracht zijn jeugd door in Pacific Palisades, een van de betere buurten in Los Angeles, gelegen aan de kust. Zijn ouders, beiden succesvolle advocaten, gingen uit elkaar in zijn tienerjaren. Ook nadat Snapchat succes had gekregen, kon dat Spiegel er niet toe bewegen een paar honderd kilometer noordwaarts te verhuizen, naar de bakermat van de techindustrie: Silicon Valley.

Ferrari

Laat Spiegel maar lekker door Los Angeles rijden in zijn Ferrari. Vanaf zijn tienerjaren heeft hij een voorliefde voor dure auto's. Toen hij nog een wekelijkse toelage van 250 dollar kreeg van zijn vader, wilde hij een BMW 7-serie. Zijn vader weigerde dat, waarna de tiener bij zijn moeder introk. Zij kocht een BMW voor 75.000 dollar en verhuurde deze vervolgens aan haar zoon. De kleine Evan kon toen al niet tegen het woord 'nee'. Inmiddels is hij ook bevoegd zijn eigen helikopter te vliegen. Voor investeerders hangt het succes van Snap nauw samen met dat van hoogvlieger Spiegel.

Lees ook

Twijfels over groei Snapchat
Net nu Snap Inc., het moederbedrijf van de socialemedia-app Snapchat, heeft aangekondigd naar de beurs te gaan, lijkt de populariteit van de app af te nemen. De toename van het aantal nieuwe installaties op smartphones nam de afgelopen maanden in sneltreintempo af. Ook het gebruik van de app is tanende.

Snapchat lijdt enorm verlies, maar gaat toch naar de beurs
De beursgang van Snap Inc., het bedrijf achter het sociaal netwerk Snapchat, heeft documenten ingediend voor een notering aan de New York Stock Exchange. Daaruit blijkt dat het bedrijf afgelopen jaar een verlies leed van bijna 515 miljoen dollar (480 miljoen euro). Desondanks schatten analisten de waarde van Snap op 23 miljard dollar, waarmee de grootste beursgang sinds die van het Chinese webwinkelbedrijf Alibaba op komst is.

Is Snapchat nieuwe Facebook of toch meer Twitter?
Het is de grootste tech-beursgang in jaren: die van Snap. Het moederbedrijf van Snapchat hoopt 3 miljard dollar (2,8 miljard euro) op te halen. Opwinding is er genoeg, bijvoorbeeld over het hoge aantal vooral jonge gebruikers. Maar ook twijfel: analisten vragen zich af hoe gezond het bedrijf nu eigenlijk echt is. De aanloopverliezen zijn in ieder geval enorm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden