Smakelijke en wrange anekdotes van reclamebureau KesselsKramer

Toen in 1999 de Amerikaanse schuurpapieren singer-songwriter Tom Waits zijn plaat Mule Variations uitbracht, produceerde het reclamebureau KesselsKramer een videoclip voor een nummer van die plaat.

Beeld .

Een gruizig filmpje vol suspense - eenzaam krotachtig (Hollands) landarbeidershuisje, gordijnen altijd dicht - bij de song What's he building in there. Een door Waits gezongen-gegromd en van metalige klanken voorziene track over een teruggetrokken levende man, die - naar de buren vermoeden - iets onbestemd kwaads in de zin heeft. Geen kinderen, wel een schommel aan de boomtak. Geen vrienden, toch post ontvangen. Veel pakketjes ook. Klimt 's nachts op het dak om lichtsignalen te geven - maar aan wie, in 's hemelsnaam?

Bijzonder aan de spannende clip in sepiatinten is de ontstaansgeschiedenis. Waits had namelijk helemaal niet om de clip gevraagd. De song was populair op de burelen van KesselsKramer, en dús besloten creatief directeur Johan Kramer en directeur Lex Brand dat die clip er moest komen. Toen hij klaar was, bood het bureau hem aan bij Waits' in Amsterdam gevestigde platenmaatschappij Epitaph. Prachtig, maar we hebben geen geld, liet het kleine Epitaph weten.

Er werd een deal bedacht. KesselsKramer, dat er in het pre-internettijdperk belang bij had mee te liften op de (tv-)bekendheid van Waits, verkocht de videoclip voor 1 dollar, op voorwaarde dat het biljet van Tom Waits' handtekening zou zijn voorzien. Voorwaar geen eenvoudige opdracht aan Epitaph, omdat Waits bekend stond als lastig in de omgang en om zijn diepgekoesterde wens als een kluizenaar te leven.

Toevallig kwam Waits naar Den Haag voor een concert. Een mooie gelegenheid om hem in zijn hotelkamer de video te laten zien. Ja, daar zal hij best naar kijken, dacht ook Epitaph. Maar elke reactie bleef uit. En dus zat er niets anders op dan Waits thuis in California toch maar te storen. Met gunstig resultaat. Via Epitaph kwam er een gesigneerd eendollarbiljet naar KesselsKramer. Waits' summiere reactie op het filmpje: 'Those guys must have really loved that song.'

De les die KesselsKramer uit het verhaal destilleerde: als je een idee hebt, maak het werkelijkheid.'

Beeld .

Spitsvondig

De geschiedenis van Waits en KesselsKramer is opgetekend in het boekje Twenty years, nineteen objects, eighteen stories dat het reclamebureau heeft uitgebracht ter gelegenheid van zijn twintigste verjaardag. Het eigenzinnige bureau, met vestigingen in Amsterdam, Londen en Los Angeles, verhaalt in de mooi verzorgde, met foto's verluchtigde uitgave over de avonturen en bijzonderheden die zich voordeden bij de totstandkoming van reclamecampagnes, die behalve door humor en spitsvondigheid ook vaak te herkennen zijn door durf en controverse, oog voor de menselijke maat en royale vleugen hipheid. Telefoniebedrijf Ben, Bol.com, budgethotel Hans Brinker ('Een deur in elke kamer'), de Belastingdienst, Het Parool, de Volkskrant en Sissy Boy zijn enkele van de honderden klanten van KesselsKramer in twee decennia.

Achttien smakelijke en wrange anekdotes doet KesselsKramer de lezer cadeau. Over de lancering in 2001 van de campagne Save Yourself voor modemerk Diesel in New York. Een feestje dat een miljoen dollar kostte was ingepland, Björk stond op de gastenlijst. 's Ochtends vroeg aten de reclamemakers ontbijt in Diesels flagstore op Manhattan. Er was rumoer, iedereen liep naar buiten, keek omhoog en zag hoe de eerste van de Twin Towers dikke rookwolken uitstootte: 9/11.

Vol ornaat

Een voor winkelketen HEMA gepland feestje in het Londense hoofdkwartier van KesselsKramer op 5 december in multicultureel Oost-Londen liep met een sisser af. Het plan van de ingeschakelde ambassade om met een Sinterklaas in vol ornaat, gezeten op een witte schimmel de feestelijkheden luister bij te zetten, werd al tegengewerkt door de weersomstandigheden: ijs, sneeuw, kou. Toen haalden medewerkers van de ambassade tubes met zwarte verf tevoorschijn, en maakten aanstalten zichzelf tot Zwarte Piet te transformeren. Geen goed idee, was de conclusie na enige discussie op hoog diplomatiek niveau. De Pieten bleven, maar zwart geschminkt werden ze niet. Wat KesselsKramer leerde van de affaire: 'Breng geen racistische festiviteiten naar een stad met de etnisch meest diverse bevolking ter wereld.'

Twenty years, nineteen objects, eighteen stories. Te bestellen bij KesselsKramer.com. 17,50 euro.

Beeld .
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden