'Smaak overnemen kan niet'

Peiling..

Wim Pijbes, directeur Rijksmuseum:

‘Het Scheringa Museum moet zelf de tijd krijgen om de collectie te redden. Bij veilen op korte termijn is niemand gebaat. Collega-musea zouden zich garant kunnen stellen. Boijmans bijvoorbeeld zou de Magritte kunnen adopteren, wij willen ook meedoen. Mocht er na een jaar nog geen oplossing zijn, dan kan ABN Amro alsnog over de werken beschikken. Plasterk doet een beroep op particulieren, maar dan zouden tientallen verzamelaars zich moeten verenigen, dat is niet reëel. En als een verzamelaar al belangstelling heeft, dan zegt hij dat niet, want dat drijft de prijzen op.’

Han ten Broeke, VVD-Kamerlid:

‘Bos zag geen heil meer in de bank, maar Plasterk was er als de kippen bij om de collectie te willen beschermen. Maar verder dan een oproep aan een potentiële mecenas gaat hij niet. En daar zijn er niet veel van over, mede door het beleid van deze minister. Het is goedkoop en makkelijk om een oproep te doen, en niet aan te geven waartoe je zelf bereid bent.’

Kees van Twist, directeur Groninger Museum:

‘De musea hebben weinig middelen, en ook voor particulieren is het lastig. Je kunt niet zomaar de smaak van een ander overnemen. Het is het eigenzinnige verzamelbeleid van Scheringa die deze collectie interessant maakt. En een collectie overnemen is ook niet gratis. Je hebt er de zorg voor, je moet haar verzekeren en je moet haar tonen. De overheid zou zelf moeten ingrijpen om de collectie bij elkaar te houden. Ook maatschappelijk gezien is dat van belang, voor Spanbroek en Wognum en alle werknemers en vrijwilligers.’

John Leerdam, Tweede-Kamerlid voor de PvdA:

‘Er is net bezuinigd in het cultuurbudget, de gratis museumtoegang voor kinderen is geschrapt. Dan is het niet logisch als de overheid miljoenen in een collectie steekt. Ik zou zeggen: privépersonen, cultuurfondsen en bedrijven, grijp je kans. Hou de collectie bij elkaar.’

Edwin Jacobs, directeur van het Centraal Museum in Utrecht:

‘Er zijn raakvlakken tussen de collecties, bijvoorbeeld wat betreft Carel Willink en Pyke Koch. Maar wij zijn breder gericht dan alleen op realisme. We hebben ook prachtig avant-gardistisch werk van Willink. We vinden het naar wat er gebeurt, maar empathie een financiële vertaling geven is heel lastig. Plasterks appèl op de burgerlijke beschaving van welgestelden is belangrijk. Ik kan me voorstellen dat hij zelf de eerste stap zet, en daardoor particulieren mee krijgt. Maar een op een de collectie van een ander overnemen, daarvoor hebben verzamelaars ieder te zeer een eigen smaak. ’

Nicolien van Vroonhoven, CDA-Kamerlid:

‘Ik wil de mening van de Raad van Cultuur weten. Het is nu niet de tijd om zomaar met miljoenen te gaan strooien. Ik volg Plasterks voorzichtige benadering.’

Ype Koopmans, conservator van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem:

‘Scheringa heeft heel erg op grote namen gekocht, niet in eerste instantie op kwaliteit. Het Interbellum hebben ze goed, maar smal, en naoorlogs hebben ze een heel kleine bovenlaag van kwalitatief goede kunstenaars. Hun realismebegrip is onduidelijk. Bijna alles valt eronder. Je zou een deel kunnen onderbrengen in het Instituut Collectie Nederland. Dan blijft het bewaard en verziek je de markt niet. Ik zou trouwens zeggen dat deze collectie nu via ABN Amro in handen is gekomen van het Rijk. Vergelijk het met de Victory Boogie Woogie van Mondriaan. In de aankoop daarvan heeft Nederland destijds ook heel veel geld gestoken.’

Ed Anker, Kamerlid voor de ChristenUnie, in vragen aan minister Plasterk over het Rijksmuseum:

‘Ziet de minister mogelijkheden om delen van de collectie van het Rijksmuseum eerder dan 2013 toegankelijk te maken, bijvoorbeeld door ze tentoon te stellen aan de inmiddels leeggehaalde wanden van een museum in Spanbroek of in de al wel bijna gerealiseerde nieuwbouw van een museum in Opmeer?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden