Sluit je aan, ik smeek je

Eén miljoen Nederlanders, onder wie premier Balkenende, Klaas Wilting en Bettine Vriesekoop, zijn aangesloten bij LinkedIn, een online zakelijk netwerk van Amerikaanse oorsprong. ‘De vraag is: wat doen we ermee?’

Op 2 december 2008 schrijft een sportredacteur van NRC Handelsblad met (hopelijk) enige overdrijving: ‘Welkom in deze warme kring. Sluit je aan, ik smeek je.’ Het voorzichtige antwoord: ‘Nou, vooruit dan maar.’

Wéér ruim 300 contacten erbij, in de eerste graad. Dankzij de collega van NRC Handelsblad liggen tal van prominenten plotseling in een bereikbare zone, zoals Wim de Bie, Victoria Koblenko, Wilfried de Jong, Yvonne van Gennip, Klaas Wilting, Margot Vliegenthart en Bettine Vriesekoop.

Plus Hillary Clinton en Barack Obama, want op LinkedIn is weliswaar niet alles mogelijk, maar veel toch wel. (Een Volkskrant-collega is ‘voor de grap’ gelinkt aan Jan-Peter Balkenende, de ‘Prime Minister at Netherlands’.)

Een poging, want je weet het maar nooit:

‘Dear Mr. Obama,
I would appreciate it very much when you give me the honor of a link on this network. I am a reporter of one of the biggest newspapers in The Netherlands, ‘de Volkskrant'. I write about media-affairs.
I wish you good luck.
Paul Onkenhout

Opmars
LinkedIn – twee woorden, uit te spreken op zijn Engels – is een virtueel zakelijk netwerk dat in Nederland aan een onstuitbare opmars bezig is. Het aantal gebruikers bedraagt ruim een miljoen, mede dankzij een spectaculaire toename in het afgelopen half jaar.

De voornaamste doelstelling is om geregistreerde gebruikers de kans te bieden hun zakelijke netwerk uit te breiden, cv’s te bestuderen, zich aan te sluiten bij een subgroep en te profiteren van elkaars ‘connections’. Wereldwijd hebben 33 miljoen mensen zich aangemeld. Kosten brengt het lidmaatschap alleen met zich mee als gebruik wordt gemaakt van extra diensten.

Volgens Sonia Panchal, pr-manager Europa van LinkedIn, heeft 25 procent van de Nederlandse beroepsbevolking zich aangesloten. Dat is uitzonderlijk veel, vergeleken met bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk (13 procent) of België (16 procent). ‘Nederlanders zijn gewiekst en vooruitstrevend als het gaat om professioneel of sociaal netwerken.’

Haar verklaring: ‘Onze populariteit heeft te maken met de Nederlandse cultuur. Nederland is een land dat handel drijft en van oudsher internationaal zaken doet. LinkedIn kent ook geen grenzen. Zo zien wij LinkedIn: als een plek waar zaken worden gedaan.’

Het hart van LinkedIn bevindt zich in Mountain View, Californië. De opmars begon in mei 2003 in Omaha, Nebraska. Inmiddels zijn 350 mensen in dienst van LinkedIn dat ook vestigingen heeft in Chicago, New York en Londen.

In de maanden na het uitbreken van de financiële crisis en het faillissement van Lehman Brothers, werd de site beter bezocht dan ooit tevoren. Het zal met angst voor de toekomst te maken hebben. Panchal: ‘In deze economisch onzekere tijden constateren we een spectaculaire toename van het aantal leden en, nog belangrijker, van het actieve gebruik.’

Bericht via LinkedIn van een oude kennis (ruim 400 connecties): ‘Jij hier? Gezellig! ‘Vanwege de muziek ben ik wel verplicht om alle sociale netwerken te benutten. Ik ben dan ook erg hip (of doe hip;-). Niet door LinkedIn, dat is zakelijk, maar wel door Hyves en Myspace. Zo kom je elkaar toch op verschillende manieren tegen. De vraag is, wat doen we ermee? Ach, doet er ook eigenlijk niet toe.’

Helemaal niks
Het doet er juist wél toe, zegt Rob van Eeden (bijna 400 connecties). ‘Mensen denken: als ik me inschrijf, dan gaat het gebeuren. Maar vervolgens gebeurt er natuurlijk helemaal niks.’

Van Eeden is gespecialiseerd in loopbaanbegeleiding en een professionele netwerker. Volgende maand verschijnt bij Het Spectrum zijn boek Netwerken – zo eenvoudig is het (niet). Een van de hoofdstukken gaat over LinkedIn, ‘het grootste en beste zakelijke netwerk’.

Hij heeft geconcludeerd dat slechts 5 tot 10 procent van de leden optimaal profiteert van de mogelijkheden van het netwerk. ‘De meeste leden vinden het leuk en interessant om relaties te zoeken. Na een tijdje is het nieuwe er vanaf. Dan kijken ze nog een paar keer naar hun homepage en verder gebeurt er niks Ze doen geen fluit.’

Zelf liet Van Eeden het ook jarenlang versloffen. ‘Ik maakte de fout dat ik niet controleerde of mijn echte, al bestaande relaties ook lid waren van LinkedIn. Het bleek dat 60, 70 procent zich had aangesloten. Maar, zeiden ze meteen, ik maak er nooit gebruik van.’

Toen de inhaalslag eenmaal was voltooid, ontdekte Van Eeden de voordelen. ‘Door cv’s te bestuderen leer je mensen veel beter kennen. Pas nu maak ik optimaal gebruik van mijn eigen netwerk.’

Zijn tips: ‘Ga regelmatig naar je pagina, onderhou de contacten, bekijk hun homepages. Wie actief is en zijn netwerk goed gebruikt, krijgt er heel veel voor terug.’

Van Eeden heeft een andere verklaring voor de grote populariteit van de site dan Sonia Panchal van LinkedIn. Hij wijst bijvoorbeeld op de hoge computerdichtheid in Nederland.

‘Onze cultuur draagt ook bij aan het succes. In Japan bijvoorbeeld werkt het totaal niet. Dat komt vooral omdat dit soort netwerken toch vooral zijn bedoeld om jezelf op je borst te kloppen. Kijk eens wat een fantastische man of vrouw ik ben. Kijk eens naar mijn geweldige cv. Dat past niet in de Japanse cultuur, maar wel in de onze.’

Tot in detail
Het cv van Marco Out, ‘burgemeester at Gemeente Borger-Odoorn’ (383 connecties), is tot in detail te vinden op LinkedIn. Op hem is, naar eigen zeggen, vooral van toepassing wat op LinkedIn ‘getting back in touch’ wordt genoemd.

‘Ik ben op zoek naar oude bekenden; mensen die ik ooit heb ontmoet. Ik laat na een ontmoeting nog even iets van me horen. Noem het maar digitale visitekaartjes. Op die manier krijgt een contact extra waarde.’

De burgemeester van de Drentse gemeente is sinds de zomer actief in het netwerk. ‘Ik stond aan het begin van de grote golf.’ Hij heeft ook een pagina op Hyves, het sociale netwerk, maar die is onder constructie.

‘Ik kijk elke dag wel even op LinkedIn. Als je het goed wil doen, kost het tijd. Maar ik ben er niet op uit om zoveel mogelijk connecties te hebben. Dat zie je namelijk ook veel op LinkedIn, dat het ontaardt in een soort postzegel verzamelen.’

Barack Obama heeft niks meer van zich laten horen. Aantal connecties per 14 januari 2009: 61.

LinkedIn
Meer over