Sluikreclame tegen druggebruik

Mag een regering populaire televisieprogramma's gebruiken om stilletjes onder de jeugd campagne te voeren tegen het gebruik van drugs? Die vraag wordt in de Verenigde Staten gesteld, nadat het Internet-tijdschrift Salon had onthuld dat het Witte Huis afspraken heeft met de grote televisiestations over de inhoud van veelbekeken programma's, zoals...

Het Witte Huis gaf gisteren toe dat de grote televisiemaatschappijen de regering vooraf inzage gaven in de scenario's van verschillende populaire programma's in ruil voor een financieel douceurtje.

De scripts worden bekeken door medewerkers van Barry McCaffrey, de coördinator van het anti-drugsbeleid. Als zij tot de conclusie komen dat het programma drugsgebruik in een kwaad daglicht stelt, hoeft de maatschappij minder overheidsreclame uit te zenden.

Het Witte Huis ontkent dat de regeling neerkomt op censuur. 'We proberen niet iets op te leggen of op enige manier inbreuk te maken op het creatieve proces', zei president Clintons woordvoerder Joe Lockhart. 'We vinden alleen dat het belangrijk is de boodschap tegen verdovende middelen op zoveel mogelijk manieren uit te dragen'.

De televisiemaatschappij NBC erkende tegenover de New York Times dat zij met McCaffreys kantoor samenwerkt. Maar volgens de directie heeft NBC nooit de controle over de inhoud uit handen gegeven. Ook de andere maatschappijen ontkenden dat zij zich de wet laten voorschrijven door het Witte Huis. Maar volgens de kleine televisiemaatschappij WB hebben McCaffreys medewerkers soms wel degelijk veranderingen in het scenario voorgesteld.

'Wij hebben de scripts aan hen voorgelegd, zodat zij hun zegje kunnen doen om ervoor te zorgen dat wij zo goed mogelijk met de verhalen omgaan', zei WB-directeur Jamie Kellner.

Voor de televisiemaatschappijen is het commercieel aantrekkelijke regeling. Het Congres trok drie jaar geleden een miljard dollar uit om via televisiespotjes campagne te voeren tegen het drugsgebruik onder de jeugd. In ruil voor de klandizie werden de televisiemaatschappijen echter gedwongen evenveel minuten zendtijd gratis te verstrekken.

Als zij nu meewerken aan het anti-drugsprogramma mogen zij die zendtijd zelf houden en tegen het normale tarief aan andere adverteerders verkopen. Daarmee besparen zij jaarlijks 22 miljoen dollar.

De deal met het Witte Huis lokt kritiek uit in televisieland. John Wells, de producer van 'ER', zei dat de kijkers er nu niet meer van op aan kunnen dat de programma's waarnaar ze kijken niet 'gekocht' zijn.

'Dit is het ergste dat ik ooit heb gehoord', zei Andrew Schwartzman van het Media Access Project, dat zich inzet voor de onafhankelijkheid van de media.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden